@tabasutra: #havanaohnana #havanacamilacabello #beginnerguitar #guitartabs #easyguitar #easyguitartutorial #easyguitartabs #guitarintro #tabs #camilacabello bello

TABaSutra
TABaSutra
Open In TikTok:
Region: RO
Friday 02 February 2024 20:37:09 GMT
9636
196
6
6

Music

Download

Comments

billylovesjesus77
Billy💚sJesus77 :
I’m. Wry very new to guitar. Numbers mean the fret right? And it’s open chords?
2025-01-12 03:50:36
0
zaidymar_rodriguez
Zaidimar Rodríguez :
funciona ☺️☺️
2024-08-25 23:38:18
0
yasmincarrolline
💖Yas 🇻🇦 :
❤️
2025-05-25 18:51:47
0
ludcris1182
ludaChris :
🥰🥰🥰
2024-08-11 12:34:31
0
gilsondefariareis
Gilson de Faria Reis :
🥰🥰🥰
2026-04-13 01:05:19
0
To see more videos from user @tabasutra, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos

جدري القردة يعود من جديد؟ وإعلان صحة طارئ عالمي جديد امس تم اعلان جدري القردة حالة طواريء صحية عامة في افريقيا بعد اصابة ٤٠ الف في افريقيا والف ونص وفاة.  (س) و(ج) عن جدري القردة بعد : س١ : هل هو نفس الجدري القديم اللي بيموت؟ ج: لأ، الجدري (smallpox) انتهى من العالم ١٩٨٠ والجيل القديم هو اللي فاكره من مكان التطعيم وحالياً مش بندي التطعيم للجدري لذلك معرضين للاصابة اكتر من فيروسات شبيه للجدري زي جدري القردة (monkeypox). س٢: يعني تطعيم الجدري ينفع مع جدري القردة؟ ج: نعم، وفعال بنسبة ٨٥٪؜ وفي ٢٠١٩ امريكا وافقت على اول لقاح متخصص في الmonkeypox واسمه Jynneos. س٣: ليه مش بننتج اللقاح؟ ج: عشان انتشار جدري القردة مش عالي ووفياته اقل من ١٪؜ وبيتعالج بمضاد للفيروسات وفي خلال ٤ اسابيع واخرها ٦ اسابيع بيخف المريض بس هو موجود بكميات قليلة. س٤:  ليه هو انتشاره مش زي كورونا؟ ج: لأ معامل انتشاره (Ro) اقل من (١) وده معناه محتاج اكتر من مصاب عشان يصيب شخص سليم احصائياً… ولو فاكرين كورونا كان معامل الانتشار Ro (٢-٣) يعني المصاب بيعدي ٢ او ٣ فالمنحنى بيزيد لكن جدري القردة في كل موجاته الاصابات تراجعت بسرعة. س٥: يعني مش هيبقى جائحة زي كورونا؟ ج: طبعاً مفيش اجابة قاطعة ١٠٠٪؜ بس طبيعة ونمط هذا الفيروس صعبة جداً في الانتقال ما بين البشر واحتمال تحوره ضعيفة للغاية لذلك فرضية انه يبقى جائحة عالمية صعبة. س٦: هو بيجي من القرود؟ ج: لأ… هو اسمه كده عشان تم التعرف على الفيروس في الدنمارك ضمن مجموعة قرود المعمل ولكن هو موجود في القوارض والسنجاب وممكن يعدي بعض فصائل الكلاب زي ما حصل في ٢٠٠٣ في شحنة كلاب برية جاية من افريقيا لأمريكا وعدت ٧٠ شخص بسبب اختلاط الكلاب بالإنسان… بس ملحوظة مهمة كلاب البيت والشارع في مصر مش ناقل للمرض عشان محدش يقلق من الكلب بتاعه. س٧: هو موطنه الاصلي افريقيا؟ ج: ده صحيح… اول مرة اصيب به البشر كان في الكونغو (زائير وقتها) سنة ١٩٧٠ وبيقولو ان اول مصاب في الموجة الحالية كان قادم من نيجيريا. س٨: يعني ده مش فيروس جديد ولا دي أول موجة؟ ج: الفيروس بقاله عشرات السنين… وكان فيه موجة في ٢٠٠٣ أمريكا و٢٠٠٩ في السودان بس كان بيتم السيطرة عليها بعدد إصابات قليلة ووفيات نادرة لو فيه موارد وآليات صحة جيدة في البلد المصابة. س٩: طب العدوى بتحصل ازاي؟ ج: عن طريق عضة من الحيوان المصاب او خدش لإنسان او يحصل انتقال لعاب او سوائل الحيوان مع الإنسان (متسألنيش ازاي) وبعد كده المريض بيفضل في فترة حضانة الفيروس ٥ ايام تقريباً (ونادراً لحد ٢٠ يوم) وإنتقال العدوى من شخص لشخص صعبة للغاية عن طريق رزاز كبير الحجم من الجهاز التنفسي للمريض لشخص سليم بس محتاجة حمل فيروسي عالي ووقت تعامل طويل عشان العدوى تحصل وبرضو العدوى بتحصل من الصديد اللي موجود في الطفح الجلدي الموجود على جسم المريض وبرضو بينتقل عن طريق الاتصال الجنسي وعشان كده بتقول ان معامل انتشاره بين البشر قليل. س١٠: هي الاعراض ايه؟ ج: بعد فترة حضانة الفيروس بتبدأ بأرتفاع في درجة الحرارة ووهن في العضلات وصداع وأوقات تورم في الغدد الليمفاوية وبعد كده ظهور الحويصلات والبثرات المليئة بالصديد (الطفح الجلدي) المميز للجدري (pox) على الوجه والإيدي والرجلين… واللي بتروح بعد ٣ أسابيع تقريباً. لو فيه عناية كويسة والمريض معندوش مشاكل معينة تمنع الشفاء ممكن معدلات الوفاة تبقى اقل من ١٪؜ ولو لأ ممكن توصل ١٠٪؜. س١١: فيه فئات معرضة للأصابة الشديدة اكثر من غيرهم؟ ج: الاطفال وضعيفي المناعة وكبار السن فوق ٧٠ والذين لا يقدرون على تناول الأدوية المضادة للفيروسات. س١٢: كيف يتم اكتشافه وتشخيصه؟ ج: تشخيص مبدأي إكلينيكي بالاعراض بعد كده لازم معمل لعمل PCR او antigen test وبعض الكواشف الاخرى لعزل الفيروس لو احتاجنا لذلك. س١٣: كيف يمكن الوقاية؟ ج: دايما النظافة هي الحل الاول مثل غسل الأيدي وطبعاً عدم التعامل مع الحيوانات البرية على الاطلاق وعزل والبعد عن المصابين وعدم التعامل معهم مباشرة لو ظهر عليهم اعراض ولو ظهر اعراض على حيوانات بيتم عزلها وعزل المخالطين. س١٤: طب والعلاج؟ ج: مضادات للفيروسات وهي غير متخصصة في جدري القردة ولكنها فعالة… وطبعاً مع علاج الاعراض.  س١٥: عالمياً ايه المفروض يتغير عشان منسمعش تاني عن فيروسات من الحيوانات البرية بتقفز الانسان؟ ج:  على المستوى العالمي متهيألي ده وقت منع تداول والاتجار والتعامل مع الحيوانات البرية كفاية ما حدث مع كورونا… مش عارف ليه مش عايزين نسيب الحيوانات في حالها. س١٦: كورونا كنا بنلبسلها ماسك ده نلبسله ايه؟ ج: صديري #اسلام_عنان  #جدري_القرود #جدري_القردة  #وباء #منظمة_الصحة_العالمية
جدري القردة يعود من جديد؟ وإعلان صحة طارئ عالمي جديد امس تم اعلان جدري القردة حالة طواريء صحية عامة في افريقيا بعد اصابة ٤٠ الف في افريقيا والف ونص وفاة. (س) و(ج) عن جدري القردة بعد : س١ : هل هو نفس الجدري القديم اللي بيموت؟ ج: لأ، الجدري (smallpox) انتهى من العالم ١٩٨٠ والجيل القديم هو اللي فاكره من مكان التطعيم وحالياً مش بندي التطعيم للجدري لذلك معرضين للاصابة اكتر من فيروسات شبيه للجدري زي جدري القردة (monkeypox). س٢: يعني تطعيم الجدري ينفع مع جدري القردة؟ ج: نعم، وفعال بنسبة ٨٥٪؜ وفي ٢٠١٩ امريكا وافقت على اول لقاح متخصص في الmonkeypox واسمه Jynneos. س٣: ليه مش بننتج اللقاح؟ ج: عشان انتشار جدري القردة مش عالي ووفياته اقل من ١٪؜ وبيتعالج بمضاد للفيروسات وفي خلال ٤ اسابيع واخرها ٦ اسابيع بيخف المريض بس هو موجود بكميات قليلة. س٤: ليه هو انتشاره مش زي كورونا؟ ج: لأ معامل انتشاره (Ro) اقل من (١) وده معناه محتاج اكتر من مصاب عشان يصيب شخص سليم احصائياً… ولو فاكرين كورونا كان معامل الانتشار Ro (٢-٣) يعني المصاب بيعدي ٢ او ٣ فالمنحنى بيزيد لكن جدري القردة في كل موجاته الاصابات تراجعت بسرعة. س٥: يعني مش هيبقى جائحة زي كورونا؟ ج: طبعاً مفيش اجابة قاطعة ١٠٠٪؜ بس طبيعة ونمط هذا الفيروس صعبة جداً في الانتقال ما بين البشر واحتمال تحوره ضعيفة للغاية لذلك فرضية انه يبقى جائحة عالمية صعبة. س٦: هو بيجي من القرود؟ ج: لأ… هو اسمه كده عشان تم التعرف على الفيروس في الدنمارك ضمن مجموعة قرود المعمل ولكن هو موجود في القوارض والسنجاب وممكن يعدي بعض فصائل الكلاب زي ما حصل في ٢٠٠٣ في شحنة كلاب برية جاية من افريقيا لأمريكا وعدت ٧٠ شخص بسبب اختلاط الكلاب بالإنسان… بس ملحوظة مهمة كلاب البيت والشارع في مصر مش ناقل للمرض عشان محدش يقلق من الكلب بتاعه. س٧: هو موطنه الاصلي افريقيا؟ ج: ده صحيح… اول مرة اصيب به البشر كان في الكونغو (زائير وقتها) سنة ١٩٧٠ وبيقولو ان اول مصاب في الموجة الحالية كان قادم من نيجيريا. س٨: يعني ده مش فيروس جديد ولا دي أول موجة؟ ج: الفيروس بقاله عشرات السنين… وكان فيه موجة في ٢٠٠٣ أمريكا و٢٠٠٩ في السودان بس كان بيتم السيطرة عليها بعدد إصابات قليلة ووفيات نادرة لو فيه موارد وآليات صحة جيدة في البلد المصابة. س٩: طب العدوى بتحصل ازاي؟ ج: عن طريق عضة من الحيوان المصاب او خدش لإنسان او يحصل انتقال لعاب او سوائل الحيوان مع الإنسان (متسألنيش ازاي) وبعد كده المريض بيفضل في فترة حضانة الفيروس ٥ ايام تقريباً (ونادراً لحد ٢٠ يوم) وإنتقال العدوى من شخص لشخص صعبة للغاية عن طريق رزاز كبير الحجم من الجهاز التنفسي للمريض لشخص سليم بس محتاجة حمل فيروسي عالي ووقت تعامل طويل عشان العدوى تحصل وبرضو العدوى بتحصل من الصديد اللي موجود في الطفح الجلدي الموجود على جسم المريض وبرضو بينتقل عن طريق الاتصال الجنسي وعشان كده بتقول ان معامل انتشاره بين البشر قليل. س١٠: هي الاعراض ايه؟ ج: بعد فترة حضانة الفيروس بتبدأ بأرتفاع في درجة الحرارة ووهن في العضلات وصداع وأوقات تورم في الغدد الليمفاوية وبعد كده ظهور الحويصلات والبثرات المليئة بالصديد (الطفح الجلدي) المميز للجدري (pox) على الوجه والإيدي والرجلين… واللي بتروح بعد ٣ أسابيع تقريباً. لو فيه عناية كويسة والمريض معندوش مشاكل معينة تمنع الشفاء ممكن معدلات الوفاة تبقى اقل من ١٪؜ ولو لأ ممكن توصل ١٠٪؜. س١١: فيه فئات معرضة للأصابة الشديدة اكثر من غيرهم؟ ج: الاطفال وضعيفي المناعة وكبار السن فوق ٧٠ والذين لا يقدرون على تناول الأدوية المضادة للفيروسات. س١٢: كيف يتم اكتشافه وتشخيصه؟ ج: تشخيص مبدأي إكلينيكي بالاعراض بعد كده لازم معمل لعمل PCR او antigen test وبعض الكواشف الاخرى لعزل الفيروس لو احتاجنا لذلك. س١٣: كيف يمكن الوقاية؟ ج: دايما النظافة هي الحل الاول مثل غسل الأيدي وطبعاً عدم التعامل مع الحيوانات البرية على الاطلاق وعزل والبعد عن المصابين وعدم التعامل معهم مباشرة لو ظهر عليهم اعراض ولو ظهر اعراض على حيوانات بيتم عزلها وعزل المخالطين. س١٤: طب والعلاج؟ ج: مضادات للفيروسات وهي غير متخصصة في جدري القردة ولكنها فعالة… وطبعاً مع علاج الاعراض. س١٥: عالمياً ايه المفروض يتغير عشان منسمعش تاني عن فيروسات من الحيوانات البرية بتقفز الانسان؟ ج: على المستوى العالمي متهيألي ده وقت منع تداول والاتجار والتعامل مع الحيوانات البرية كفاية ما حدث مع كورونا… مش عارف ليه مش عايزين نسيب الحيوانات في حالها. س١٦: كورونا كنا بنلبسلها ماسك ده نلبسله ايه؟ ج: صديري #اسلام_عنان #جدري_القرود #جدري_القردة #وباء #منظمة_الصحة_العالمية

About