@ekonomigurun: Följ @ekonomigurun för att ha en💰chans & skicka denna till en boomer gubbe👴🏻👵🏼Här finns heller inga poster på aktiviteter, semester, Hälsa & vård, underhåll av fastighet mm. #pratapengar #sparande #svpol

Ekonomigurun
Ekonomigurun
Open In TikTok:
Region: UY
Saturday 31 January 2026 15:20:21 GMT
198683
4898
148
1454

Music

Download

Comments

rolanwuw37u
rolanwuw37u :
Dags för huspriserna att rasa, de är klart övervärderade och inte rimliga alls. Där har du den stora boven.
2026-01-31 17:39:06
336
rants_and_ruminations
Rants_&_ruminations :
Men justera för inflation jö. Det är ju meningslöst att jämföra faktiska siffror. Folks levnadsvanor har ändrats också. Boomers hade en TV i 15 år. Tops en dator, en spelkonsol. Många hade bara tv-licens. De köpte inte en latte på vägen till jobbet och hade inte 15 streamingtjänster. I vårt medelklasshem har vi tre 43-55 tums tvs. Två ipads. Fyra mobiler, ps4, nintendo, 4 datorer, 6 streamingtjänster inklusive spotify och youtube. Etc etc. Modena vanor och konsumtion är betydligt mer kostsamma än boomer-generationens.
2026-02-02 08:16:01
11
platis_niklas
Katten Plåt-Niklas :
Lägger man 9500kr på mat varje månad som en tvåbarnsfamilj så får man nog börja se över sina vanor lite.
2026-02-23 20:53:09
11
user8471367868366
mlowen02 :
Vissa siffror känns lite tagna ur luften faktiskt. Man behöver inte ha en villa för över 4 miljoner. Samt att om båda vuxna i hushållet tjänar medelinkomst, skulle det vara cirka 60k efter skatt
2026-02-01 20:09:41
26
random_sthlmare
random_sthlmare :
Nja. Väldigt missvisande. Det du inte nämner är den fastighetskris med räntor på 15% som rådde på 90-talet. Sedan hade man parabol och det kostade lika mycket som tre streamingtjänster.
2026-01-31 19:26:45
8
soffsurfarn
soffsurfarn :
det är en jämförelse mellan generation x och millenials. Boomers är generation x föräldrar, typ 40-talister.
2026-02-02 09:55:17
4
tokentommy
TokenTommy :
Barnbidraget på 90’talet va väl ändå lägre än idag va? Det låg på 1050 när jag gick i gymnasiet (≈2005)
2026-01-31 19:55:06
30
prillan
Snus Prillan 🇸🇪 :
Aldrig förstått varför man applicerar amerikanska generationer i Sverige. Vi är olika land med olika formativa moment, förutsättningar, ekonomi etc. USA:s boomers växte upp i en ekonomisk boom efter kriget medan Sverige kom ut relativt fattigt. Samma etiketter men helt annan utveckling
2026-02-02 00:31:17
9
madeleinevictoria4
madeleinevictoria4🇧🇦 :
Alla bor inte i en villa för flera miljoner dock annars bra och intressant
2026-02-02 09:54:11
2
kallebackis
Kallebackis :
Tycker synd om dom som är födda under 2000 talet eller boomers barn, om vi har deras så tuft tänk er nästa generation. Det blir sällan bättre eller lättare 😫
2026-01-31 22:26:01
6
single_mum2
It’s a yes! :
Vi gen x gillar inte att slås ihop med boomers. Helt olika generationer. Så här är det definierat: Baby Boomers (födda 1946–1964) och Generation X (födda 1965–1980)
2026-02-02 17:32:08
8
johannaalmper
JohannaAP :
Då glömde du ändå räkna mobil och bredband som man i princip måste ha.
2026-02-09 21:13:21
6
.alex5452
✨ alex ✨ :
Mina föräldrar köpte sitt hus för 160k är 1993
2026-04-26 13:19:24
1
chillinmillin
Paulo Delgado :
Och nu räkna på ensamstående med två barn och bil så får du se hur vissa lever
2026-02-01 20:03:38
6
ebba.ewa
Ebba Ewa :
Det var inte Boomers som köpte hus 1990. Det var Gen X.
2026-02-01 20:34:49
5
.racerlady
Räcerlady :
6000kr för boende lät billigt. Vi köpte en brf lgh - 91 för 250 000kr (flera grannar hade betalt 450-500 000kr något år innan) 3500kr I avgift och 4000kr i lån så boendet var på 7500kr räntorna var skyhöga. En lastbilschaufför tjänade 21 000kr före skatt jag som frissa tjänade 16 000kr före skatt. Vi fick väl ut typ 25 lax tillsammans.
2026-04-27 06:14:55
1
watchuonabout
Watchuonabout :
Så alla kostnader som har störst inslag av kapitalism har gått i taket. Oväntat...
2026-02-02 07:23:17
6
gagabaga123321
baga gaga :
Hm man behöver inte bo i en villa för 4 miljoner.
2026-02-02 08:40:40
5
andreas.k111
Andreas :
9500kr för mat?
2026-02-09 06:24:15
1
user108261806
user10826180 :
Bil 5.2k skulle det va något snitt? Haha
2026-02-01 12:45:08
4
jennibeans2020
Jennie :
Mammas hus kostade 30.000:-
2026-01-31 18:27:07
2
lilostitchis
Drifter's Escape :
Jag har mer lån än vad exempelhuset kostar🙃
2026-02-02 14:32:56
2
basseboaaa
Rasmus Jansson :
Låter otroligt lågt med en disponibel inkomst på 42k för en familj med 2 barn ?
2026-02-01 09:54:23
3
To see more videos from user @ekonomigurun, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About