@koolfmmy: Kadang-kadang kita tak sedar, baran yang kita warisi dari mak ayah dulu, kita lepaskan pula dekat anak-anak. Sampai bila nak biar 'legasi' toksik ni berterusan? Jom kita stop kitaran ni sebelum terlambat. 🙌🏻 #MalaysiaDahKool

koolfmmy
koolfmmy
Open In TikTok:
Region: MY
Wednesday 11 March 2026 04:52:35 GMT
43580
1239
30
238

Music

Download

Comments

hadi.coklat
Hadi Coklat :
sy pon gitu jugak,nak marah..nak marah...nak marah tapi bile dah duduk jauh dgn family pastu berkawan dgn org2 yg lebih banyak menggunakan pendekatan bercakap baik2 dulu,bagi peluang dulu dkt org utk explain slow2...baru sy paham,yg nak org paham ape kite nak/nak orang dgr ckp kite...kite x perlu bentak2 pon,cakap elok2...org akan dengar jugak...
2026-03-11 21:34:35
54
heavenartz
heavenart :
baran boleh diubah, tapi memang diri sendiri kena ubah dan belajar utk cool down. my dad also baran sangat2 dulu, I saw since I was kid. cuma kebaikannya, tanggungjawab dia tetap jaga. dia berubah sikit sejak dia sakit, pernah terlantar, mmg menguji sgt2 pd saya dan mama awal2 tu. adik2 dok jauh. sy smpai kemurungan. tapi lepas dia sakit, dia slow2 berubah tapi ada jugalah sisa2 dia sikit. saya pun apa2 tak kena, saya balas balik apa abah sy cakap, dulu sy diam. balas bukan bermakna sy nak derhaka, tapi nak bagi dia sedar
2026-03-11 23:21:43
11
syamizue_08
syamizue_08 :
sbb tu lepas sekolah . terus nk belajar jauh . taknk duduk rumah . kadang menjauhkan diri dari family lagi tenang
2026-03-12 06:47:24
50
azwinnalisa
azwin nalisa :
Salah satu cara nak kurangkan baran, marah... Amalkan baca surah ar rahman setiap hari. Niat dalam hati, Mohon pada Allah supaya jadikan kita hamba yang baik akhlak, tidak marah2.
2026-03-12 04:14:06
23
fatinqaz
umi fatin :
faham sangat rasa dibesarkan dengan persekitaran kita baran ni. tak boleh salah sikit mesti kena. masa muda saya pun terikut baran tapi lepas kahwin kurang dah mungkin sebab suami tak baran so saya jadi lembut sikit dari sebelum ni.
2026-03-12 06:46:57
9
blackjaguar492
🦊 :
baran boleh control tapi memang kena ada kesedaran sendiri. at first maybe tak sedar. tapi bila usia meningkat benda tuh akan slow. tapi kena ada kesedaran sendiri. kena fikir. apa apa marah bukan satu solution, akan jadi lagi worst. even baran boleh control, still if ada benda trigger akan baran jugak. tapi kena pada tempat. so as family baran untuk berubah mmg kena sedar sendiri dan start cakap baik2 untuk berubah. tapi kena faham untuk diri sendiri boleh. untuk orang lain manusia susah berubah.
2026-03-11 22:46:28
12
eclatotdent
JIOTASHH :
zikir jika susah
2026-03-23 07:45:26
2
koked04
🫀 :
Kisah kita sumpah sama , saya bongsu 36 tahun 😁 now bawak diri biarkan mereka jaga yg baran2 ni . Baran la beramai2 , saya doa dari jauh aje 🥰
2026-03-12 12:46:18
3
miss_sitiey
miss sitiey :
Istighfar banyak2 time kita temper
2026-03-11 08:18:37
6
premlathabknair
premnair :
Saya disisih adik bradik. Mereka tak nk accept saya
2026-03-29 05:50:48
0
riekabeauty21
Riekabeauty21🐦 :
Bila kita tengah marah waktu berdiri kena duduk ,, Jika tak sejuk gak kena baring atau amek wuduk itu la tips
2026-03-23 07:33:50
2
djfjisixjvjs
Pok di :
arwah ayah .abg panas baran.saya jauhkan diri dan kurang bercakap
2026-03-12 09:51:31
3
diyanafalish
Diyanafalish :
sumpah wei aku baran
2026-03-15 02:23:12
1
rxdvan
rxdvan :
It ends with us/me😭😭
2026-03-11 11:52:34
1
blks111
ita :
😭😭😭😭Allah Sedihnya
2026-03-12 03:04:13
1
piyungpiyung
KoppaKappaPokka :
cantiknya Haizaa 🥰♥️
2026-03-14 16:53:59
0
farah37077
farah y :
masa masak nasi baca ya Latif, selawat, alfatihah, 3 qul.. niat Ya Allah lembut kan hati aku Dan anak ku seperti lembut nya beras ni menjadi nasi... insyallah.. slow2..
2026-03-11 12:18:52
9
ilunacraft
Del^Luna :
mmg tak mudah membesar dalam keluarga yg baran,kasar dan maki hamun. Kadang mmg terfikir, apakah pilihan terbaik antara hidup dlm dysfunctional family or broken family? yang lalui je akan faham beratnya situasi kedua² ni. Apapun semakin kita menuju usia matang, We should be the ones to stop that generational trauma tuk anak2 kita.
2026-03-12 08:11:51
2
ir.arol
Ceo A :
baran xdpt dikawal disbbkan masalah mental dan hati
2026-03-11 18:48:10
2
h4mb4_24434
H.A :
Pnah alami jugak dulu.. Di usia remaja terpaksa galas tggjwb jaga mak yg sakit & adik2 yg masih kecik. Dr seorg yg lemah lembut, sy bertukar jd seorg yg garang & panas baran. Terbawa2 smpai bujang. Muhasabah nk berubah.. Alhamdulillah, dpt kontrol wlpun kdg2 bila trigger akan naik blk baran tu.. Bila usia meningkat, dah pandai atasi.. Xnk ank2 alami benda yg sama..
2026-03-12 06:55:25
0
nurfadilah23020
nurfadilah23020 :
🥺🥺🥺
2026-03-11 07:44:04
3
To see more videos from user @koolfmmy, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About