- الفيديو ده فيه مجهود كبير جدا علشان احاول ابسط الموضوع للناس و يكون بسيط .. لانه فى غايه الأهمية .
المسئول عن السمنه و زيادة الوزن هو " الإنسولين " و الإنسولين ليس السكر .. في فرق كبير بين الإتنين .. افهمه ببساطة فى الفيديو و إعراف إزاى تقدر تتحكم فيه .
2026-04-11 13:58:03
143
الله المستعان :
كلام جميل بس في نقطه مش مفهومه حضرتك دلوقتي الجسم الطبيعي بيفرز انسولين بناء علي كمية السكر الموجوده في الجسم ازاي بقي لما باكل اكل بياخد وقت كبير في الهضم زي الخضروات او اللبن ومشتقاته ازاي الجسم هيفرز انسولين من قبل الاكل مايتم هضمه وتحويله ل سكر معني ان الاكل لسه ماتهضمش يبقي لسه ماتحولش لسكر الانسولين يطلع بناءا علي ايه
2026-06-01 11:06:31
2
Hani Omer :
شكرا للمعلومة شرح عميق ومبسط في نفس الوقت
2026-06-23 21:59:03
1
Vlog with Suzan :
طيب ايه الحالات الي بتخلي السكر مرتفع والانسولين مريتفعش
2026-05-13 05:23:19
2
M :
جزاك الله خير شرح مفصل
2026-06-07 09:12:37
1
Kooka :
انا عندي مقاومه انسولين وكنت عامله نظام كويس بس اناخسيت جداا وبقي شكلي وحش وزهقت ورجعت الغبط تاني بسبب الحرمان وانا اصلا كان وزني كويس مش عارفه اعمل ايه
2026-04-11 14:13:45
8
Silvana Nagy :
ماشاء الله عليك فى قمة الإبداع والابتكار
عمرى ما شوفت ولا اشوف دكتور زى حضرتك محترم وكله ذوق وأدب وعلم
بجد ربنا يجازيك كل الخير ويبارك فيك يارب ويكرمك يا أعظم وأشطر دكتور
2026-04-11 14:25:40
12
رائد التسويق :
الله يجزاك خير ….. افضل شرح سمعته عن الأنسولين على الإطلاق
2026-06-05 12:28:47
1
Siham.makeup :
اول مره افهم مرض السكر والعلاج الي يشتكي من طول الفيديو لان تعودتو على المعلومات السطحيه حاولو تتمعنو وتركزو وتفهمو كل كلمه لان ذا منفعه لكم ولأهلكم