التشنج الحراري
وهو ارتفاع الحرارة لدرجة يعجز الجسم عن خفضها والتخلص منها مما يشكل خطر على المخ فتبدا حالة التشنج
وكل المطلوب هو تأمين فم ولسان الطفل مع تبريد خفيف
اى الام تكوين ايدها فقط عليها ماء عادي وتمررها على راسه واذنه وذراعيه وارجله.
وبعد انتهاء التشنج تبدأ في خفض الحراره بالماء العادي وليس المثلج
والطريقة هي احزاء من اى قماش نظيف عندك على الجبهة واليدين والافخاذ والبطن وايضا
انت بيدك تقوم بتبليل خارجي الاذن بالذات والوجه وكامل الذراع والساقين
وبعد انخفاضها تحذر ان يتخطي ابنك او بنتك درجة 38 مئوية
تستخدم خافض حراره ومضاد التهاب كما امرك الطبيب
----
تحذير
اياك ان تحمل ابنك وتذهب للطبيب وهو حرارته مرتفعه بدون استمرار تبريده طوال الطريق واثناء انتظار الدور
ترمومتر رقمي لا يفارقك
لو الحراره بترتفع وانت عند الدكتور ادخل الحمام بطفلك بدون ملابس فقط جزء البامبرز
وبلل رأسه وايديه وارجله واو وصلت اربعين وطالعه ابدأ تبلل جسمه كله بس تدريجي
---
الحراره تسبب تلف في خلايا المخ
والدواء عن طريق الفم لن يسعف طفلك لو حراره عاليه اوى
2026-04-17 04:10:26
29
nadia :
ايه السبب
2026-04-16 10:40:08
2
Asmaa Esam :
انا ابني كده ربنا يشفيه ويشفي كل مريض يارب
2026-04-16 05:36:57
6
ذي يزن :
جا لابني وكان اسواء يوم في حياتي
2026-04-16 17:55:54
3
Mohammed momen :
نتأكد من وضع اللسان
2026-04-16 14:13:04
1
𝓦𝓔𝓢𝓐𝓜🧚♀️ :
الجنب الشمال ولا اليمين
2026-04-17 17:21:10
1
Rana :
بسم الله عليه
2026-04-16 11:15:41
1
سحر :
انا كان فيا الصرع وكانو الاطباء بينصحوني بالجنب اليمين و ليس الشمال
2026-04-18 03:25:48
0
بارقة الأمل :
لازم على جهه الشمال او اليمين عادي ؟
2026-04-17 22:26:23
0
Bossy :
طب ايه السبب
2026-04-21 05:08:49
0
🦋 𝐘𝐀𝐑𝐀 🌹 :
قلبي وجعني على هل طفل ، أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك ويعافيك
الله شفي كل طفل يارب أبني هكد وداب في لجنة لحمد الله
2026-04-17 22:45:07
1
jojo🩷👑 :
كيف نعمل عشان ما يجي هاااذ
2026-04-18 21:29:54
1
قمر :
اوف مثل بنتي جانت بليوم تجيهه 100 نوبه مثل هاي وحاليا كل شهر مرة وكل 20 يوم مرة وصار عدهه ضر بلدماغ عمرهه سنه و7 اشهر بس نايمة ناشرتهه بحسابي 🥺💔
2026-04-24 15:38:17
2
🌹Rose🌹 :
بنت اخويا سمعت سنتين ونصف كانت تعاني كل مرة من تشنج بسبب الحرارة ومرة دخلت في غيبوبة صارلها التهاب حاد فالدماغ والان لما فاقت لا تمشي ولا تجلس ولا تتكلم ربي يشفيها ويشفي كافة المرضى
ادعولها بالشفاء فضلا 🥹
2026-04-16 18:44:35
2
Eng.Mohamed Abd Ellatef :
انا بنتى كان بيجيلها كدة وهى صغيرة
مفيش حاجة اسمها اسيبه مع احترامى لحضرتك
الصح والحل واللى نصحنى بيه دكتور اطفال وكان عملى جداااا انى اخد الطفل واحط دماغه تحت الماية النوبة خلال ثوانى بتروح
انما لو زى ماحضرتك بتقول نسيبه ممكن ده يؤثر على خلايا المخ او انه يتخنق
الافضل والاحسن نخلص من سبب الاشنج وهى الحرارة بوضع الطفل تحت الماية
2026-04-17 21:45:11
1
Sanaa Galal :
الفديو كتير صعب حرام
2026-04-16 18:38:22
2
Abd_ALKARIM_ALSAYED :
بس ممكن تكون بسبب تشنجات كهرباء انا بنتي بيصير معها هيك و لما تعدي 5 دقايق بنقلها للمشفى و غير هيك بتاخد دواء كهرباء او صرع يوميا 🥺
2026-04-18 00:29:25
1
Om.Ghaih :
الطفل اللي يجيه تشنجات حراريه لازم عند التكميد مانحط مويه على رأسه التكميد يكون بين الأفخاذ وتحت الآباط وحول الرقبه فقط ولازم نعطيه كل ٤ ساعات خافض حراره نبدأ بين العاىلين
2026-04-18 03:10:42
0
Der karthager :
هذه نوبة صرع
2026-04-20 15:09:11
0
الماسه :
مسكين ادكرو الله
2026-04-16 03:23:34
0
To see more videos from user @dr.mohamedoraby, please go to the Tikwm
homepage.