@dr.mohamedoraby: التشنجات الحرارية عند الأطفال

مركز حكايه طفل للعلاج الطبيعي
مركز حكايه طفل للعلاج الطبيعي
Open In TikTok:
Region: EG
Wednesday 15 April 2026 19:15:40 GMT
509205
4158
85
1526

Music

Download

Comments

m_swilem
Mohamed Swilem :
التشنج الحراري وهو ارتفاع الحرارة لدرجة يعجز الجسم عن خفضها والتخلص منها مما يشكل خطر على المخ فتبدا حالة التشنج وكل المطلوب هو تأمين فم ولسان الطفل مع تبريد خفيف اى الام تكوين ايدها فقط عليها ماء عادي وتمررها على راسه واذنه وذراعيه وارجله. وبعد انتهاء التشنج تبدأ في خفض الحراره بالماء العادي وليس المثلج والطريقة هي احزاء من اى قماش نظيف عندك على الجبهة واليدين والافخاذ والبطن وايضا انت بيدك تقوم بتبليل خارجي الاذن بالذات والوجه وكامل الذراع والساقين وبعد انخفاضها تحذر ان يتخطي ابنك او بنتك درجة 38 مئوية تستخدم خافض حراره ومضاد التهاب كما امرك الطبيب ---- تحذير اياك ان تحمل ابنك وتذهب للطبيب وهو حرارته مرتفعه بدون استمرار تبريده طوال الطريق واثناء انتظار الدور ترمومتر رقمي لا يفارقك لو الحراره بترتفع وانت عند الدكتور ادخل الحمام بطفلك بدون ملابس فقط جزء البامبرز وبلل رأسه وايديه وارجله واو وصلت اربعين وطالعه ابدأ تبلل جسمه كله بس تدريجي --- الحراره تسبب تلف في خلايا المخ والدواء عن طريق الفم لن يسعف طفلك لو حراره عاليه اوى
2026-04-17 04:10:26
29
user26673121475766
nadia :
ايه السبب
2026-04-16 10:40:08
2
asmaa.esam96
Asmaa Esam :
انا ابني كده ربنا يشفيه ويشفي كل مريض يارب
2026-04-16 05:36:57
6
yazan20218
ذي يزن :
جا لابني وكان اسواء يوم في حياتي
2026-04-16 17:55:54
3
mohamedelsayedebr
Mohammed momen :
نتأكد من وضع اللسان
2026-04-16 14:13:04
1
wesamgamal380
𝓦𝓔𝓢𝓐𝓜🧚‍♀️ :
الجنب الشمال ولا اليمين
2026-04-17 17:21:10
1
oi.cce
Rana :
بسم الله عليه
2026-04-16 11:15:41
1
saharchoukri
سحر :
انا كان فيا الصرع وكانو الاطباء بينصحوني بالجنب اليمين و ليس الشمال
2026-04-18 03:25:48
0
usersrab2
بارقة الأمل :
لازم على جهه الشمال او اليمين عادي ؟
2026-04-17 22:26:23
0
boosyn1
Bossy :
طب ايه السبب
2026-04-21 05:08:49
0
yara....1996
🦋 𝐘𝐀𝐑𝐀 🌹 :
قلبي وجعني على هل طفل ، أسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيك ويعافيك
2026-04-21 02:18:58
0
bunezar8
Bunezar :
كلام خاطئ طبياً
2026-04-20 05:25:09
0
userapk6di2an8
userapk6di2an8 :
ياعمري بكاني وهو لا حول ولا قوه
2026-04-16 03:43:40
0
bxpdnd1
مكه احمد :
ابنى ايدو بتجيلو رعشه كده معرفش سببب ايه ولا اعرف اتصرف ازي؟؟؟؟؟؟!
2026-04-16 08:47:05
0
mooli32
~🩵💜~ :
يمه
2026-04-17 22:45:12
0
nizarbarakat09
بركات بركات :
الله شفي كل طفل يارب أبني هكد وداب في لجنة لحمد الله
2026-04-17 22:45:07
1
jeninjbour
jojo🩷👑 :
كيف نعمل عشان ما يجي هاااذ
2026-04-18 21:29:54
1
qmar.52
قمر :
اوف مثل بنتي جانت بليوم تجيهه 100 نوبه مثل هاي وحاليا كل شهر مرة وكل 20 يوم مرة وصار عدهه ضر بلدماغ عمرهه سنه و7 اشهر بس نايمة ناشرتهه بحسابي 🥺💔
2026-04-24 15:38:17
2
sara.ghdiri
🌹Rose🌹 :
بنت اخويا سمعت سنتين ونصف كانت تعاني كل مرة من تشنج بسبب الحرارة ومرة دخلت في غيبوبة صارلها التهاب حاد فالدماغ والان لما فاقت لا تمشي ولا تجلس ولا تتكلم ربي يشفيها ويشفي كافة المرضى ادعولها بالشفاء فضلا 🥹
2026-04-16 18:44:35
2
tefa.interior.design
Eng.Mohamed Abd Ellatef :
انا بنتى كان بيجيلها كدة وهى صغيرة مفيش حاجة اسمها اسيبه مع احترامى لحضرتك الصح والحل واللى نصحنى بيه دكتور اطفال وكان عملى جداااا انى اخد الطفل واحط دماغه تحت الماية النوبة خلال ثوانى بتروح انما لو زى ماحضرتك بتقول نسيبه ممكن ده يؤثر على خلايا المخ او انه يتخنق الافضل والاحسن نخلص من سبب الاشنج وهى الحرارة بوضع الطفل تحت الماية
2026-04-17 21:45:11
1
sanaa.galal7
Sanaa Galal :
الفديو كتير صعب حرام
2026-04-16 18:38:22
2
abd_alkarim_alsayed
Abd_ALKARIM_ALSAYED :
بس ممكن تكون بسبب تشنجات كهرباء انا بنتي بيصير معها هيك و لما تعدي 5 دقايق بنقلها للمشفى و غير هيك بتاخد دواء كهرباء او صرع يوميا 🥺
2026-04-18 00:29:25
1
mkk1401929
Om.Ghaih :
الطفل اللي يجيه تشنجات حراريه لازم عند التكميد مانحط مويه على رأسه التكميد يكون بين الأفخاذ وتحت الآباط وحول الرقبه فقط ولازم نعطيه كل ٤ ساعات خافض حراره نبدأ بين العاىلين
2026-04-18 03:10:42
0
karthagisch1
Der karthager :
هذه نوبة صرع
2026-04-20 15:09:11
0
user81932012115307
الماسه :
مسكين ادكرو الله
2026-04-16 03:23:34
0
To see more videos from user @dr.mohamedoraby, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About