@enkel.privatekonomi: Välkommen till Pensionsskolan!!! 💅👵 En snabb crash course på under 3 minuter i hur pensionssystemet på ett ungefär funkar i Sverige idag. Det kan minst sagt kännas som en… djungel med alla begrepp och olika pensioner, och precis därför vill jag komma och reda lite i dem 🥹 hoppas ni gillar! Obs: det har förenklats lite ibland och det finns SÅ mycket mer att säga - men som en liten start att antingen börja med själv eller skicka till en kompis, barn eller annan som kan behöva infon lite paketerad 🥰 Pensionsmyndigheten är TOPPEN med info där ni kan läsa mer! Gillar ni såna här videos där jag försöker förenkla lite? Och har ni frågor eller funderingar? Kommentera! Puss! 🥳 #pension #privatekonomi #budget #ekonomi #pengar
Jag tycker sånna här ämnen är så tråkiga att prata om och jag har så svårt att förstå allt som rör ekonomi, försäkringar och liknande men du förklarar på ett sånt bra och pedagogiskt sätt så till å med jag förstår 🥹 tack för att du delar med dig sånna här videos om viktiga ämnen!
2026-04-20 14:03:50
32
Annifrid - Enkel privatekonomi :
HAND UPP: hur många har FAKTISKT bra koll på sin pension? 🤌
2026-04-20 12:15:48
6
CAROLINE DOWNIE :
Hur ändrar man det som man själv kan påverka , för oss som har långt kvar till pension? 😊
2026-04-20 13:31:26
4
Inclab3 :
Var är din information om garantipensionen ( minimiförmånen)?
2026-04-20 16:14:43
0
AnnBot :
Väldigt bra och viktig info! 👏
2026-05-14 11:13:56
1
Linus :
På tjänstepension och man väljer att ha fondförsäkring hur gör man sen efter typ 40 år säljer man fonderna och byter till traditionell försäkring eller gör man nåt annat och hur gör man det?
2026-04-21 05:43:46
0
ahigbldk :
Löneväxling är också högst relevant att fundera på om man tjänar över gränsen för PGI/statlig inkomstskatt. Om pengarna ska vara öronmärkta till pension är det oftast väldigt fördelaktigt.
2026-04-21 20:19:00
0
HoneyBunnyzz - Kajsa :
Så himla bra förklarat ❤️
2026-04-20 13:35:02
1
TheOnlySane :
Hur funkar det om man har enskild firma? Gör gärna en video 👍😊
2026-04-20 12:27:00
0
Fiskmås :
Jobbar just nu deltid/timmar i Danmark och på arbetsplatsen (som är ett mindre bageri), sparas inte till pension, hur ska jag göra då om jag blir kvar här nått år?😅😅🥲
2026-05-17 11:46:28
0
user2241851196113 :
Behöver man ha koll på tjänstepensionen själv genom åren? Eller sköter det sig själv om man byter jobb och så?
2026-04-24 19:51:31
0
Iza Hedlund :
Så viktigt att vi pratar mer om pension!! Särskilt också om föräldrars pension. Så att man får reda på om det behövs att man stöttar dom senare i livet i god tid. Ex om de Invandrat till Sverige /jobbat deltid🥰
2026-04-21 09:36:42
0
To see more videos from user @enkel.privatekonomi, please go to the Tikwm
homepage.