@rettssikkerhet: I forrige intervju fortalte Tonje Omdahl om sin egen oppvekst og om barnevernssaken som preget livet hennes i så stor grad at hun senere ble aktivist. I dette intervjuet forteller Tonje selv om forholdene som førte til at hun ble fengslet og måtte sone i Sarpsborg fengsel. Det ene forholdet handlet om omtale av en barnevernsansatt i kommunen der hun bodde som ung tenåring – en person Tonje forteller hadde en sentral rolle i belastningene og traumene hun og familien opplevde. Den andre saken handler om at hun hjalp en venn med å flykte - i et døgn - fra en barnevernsinstitusjon i Stavanger, hvor vennen ble utsatt for vedvarende vold. Tonje ble dømt og fengslet for omsorgsunndragelse. Det tredje forholdet ønsker Tonje ikke å omtale fordi hun har inngått en avtale som begrenser hva hun kan si offentlig om saken. Det vi kan si, er at det handlet om konkrete, faktiske og sanne ytringer i sosiale medier. Hør intervjuet med Tonje og hennes egen fortelling om veien fra barnevernsbarn til aktivist. Tonje forteller at hun ville gjort det samme igjen – selv om det kunne ført til ny fengselsstraff. For henne handler dette om å stå opp mot grov urett og å bære kostnaden ved å varsle. Det interessante er at Tonjes handlinger begynner å likne på dem som Norge utdeler Nobels fredspris for – når mennesker kjemper mot tilsvarende overgrep fra myndighetene i eget land. SE HELE INTERVJUET HER: https://www.youtube.com/watch?v=TnMUWGBusCs HUSK Å TRYKKE PÅ ABONNÈR KNAPPEN OVENFOR! Det er gratis, og gjør at denne kanalen når mange fler. HØR SOM PODCAST PÅ SPOTIFY: https://open.spotify.com/show/7x0EQpj...

Rettssikkerhet for alle!
Rettssikkerhet for alle!
Open In TikTok:
Region: DK
Monday 25 May 2026 14:05:59 GMT
46331
1425
16
58

Music

Download

Comments

rupsetupse6
rupsetupse :
Helt enig med deg, men det er så utrolig mangel på fosterhjem! Og da blir det dessverre institusjon 😞
2026-05-25 15:07:08
28
chfteas
chfteas :
helt enig! takk! 🙏🙏🙏
2026-05-25 15:36:47
21
emma.lovise4
emma lovise :
jeg var første gang på instu når jeg var 6 år
2026-05-25 18:45:35
5
lajka1234567
Anne-Kristin Åberg :
NEJ HELT SJUKT !
2026-05-26 20:03:53
1
andredwardsen
andréewards :
samfunnet,hvor lenge holder det slik
2026-05-27 01:19:37
0
franknorvang
Franky Trance👽👽👽 :
Har vært der
2026-05-25 17:50:01
3
___orh
Mmm :
NORGE!!!
2026-05-25 16:48:54
7
jejsjsbkdkdeb
Priv_sara🫰🏼 :
Men det finnes jo forskjellige avdelinger
2026-05-25 20:26:53
0
lindarisdal
linris :
Dette er veldig forenkla fremstilling. 😳
2026-05-26 16:54:08
1
hemen.nadri
Baba🌞 team Sørlandet :
Systemsvikt som går på bekostning helse og liv uten det for konsekvenser 💔
2026-05-26 09:17:55
3
mini52007
mini52007 :
Er ikke det 12 år ”grense”
2026-05-27 07:47:13
0
espec82
Bjørn Ove Hvidsten :
Var på kurs for å bli fosterhjem å det var en del av kurset med fiktive barn med forskjellige aldre bakgrunner osv. som det skulle merkes med forskjellige fargede postit lapper om man kunne tenkt seg å bli fosterhjem for, grønn for ja gul kanskje det var kun grønne lapper på barn under 4 gule sluttet på sånn 8-9 ingen barn over 10 fikk lapper for å si det sånn så er vel ikkje bare systemet som er feil men ja er noe gale med det og
2026-05-27 16:18:24
0
To see more videos from user @rettssikkerhet, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About