در اواخر دهه ۱۳۴۰، محمدرضا شاه پهلوی تصمیم گرفت تا با توافق با بریتانیا، از ادعای حاکمیت بر بحرین دست بکشد و در مقابل، جزایر سه گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) را به طور قطعی به خاک ایران بازگرداند و تسلط ایران بر خلیج فارس را تثبیت کند.
نتیجش شد تهدید دنیا به بستن تنگه هرمز👍
منبع: گوگل.
2026-06-20 12:28:17
2
fatmeh 172104986 :
آره همین جوری خودتونو گول بزنید کاپیتولاسیون رو چی میگید
2026-06-05 13:58:15
16
YAIDA :
بعد ادعا میکنن که تاریخ کامل خوندن و خیلییییییییییی باسوادن😔
2026-06-04 21:59:06
64
Asma :
و جالبه بدونید شاه در قبال اینکه استقلال بحرین رو قبول کنه تسلط کامل جزایر سه گانرو خواست و از لطف و مرحمت زیاد شاهد که الان جمهوری اسهالی میتونه با تنگه هرمز بقیرو تهدید کنه
2026-06-04 22:16:00
127
Massiha.M.Star :
استان 14 ام ایران هم چرته نه؟
بحرین مال ایران بود
عرضه نداشت اگرنه نیرو های انگلیسی رو بیرون میکرد
خیر سرش قوی ترین ارتش رو داشت
2026-06-05 19:04:29
21
Katiyaa lamo :
بعد همین واسه قاجار بوده میندازن گردن شاه بنده خدا
2026-06-09 09:19:51
16
^᪲᪲᪲ :
چرا دولت ایران تو زمان اون نتونست حاکمیت اجرایی داشته باشه بر بحرین؟؟؟؟؟چرا باید ادعای حاکمیت خودش رو کنار بزاره ؟ عرضه نداشته مدیریت کنه؟یا سودی داشته براش شوهر دادنش؟؟؟؟
2026-06-11 11:44:53
4
shaghayeghnoie :
اره بابا بزرگش هم اراراتو نداد از اول جدا بود😂
2026-06-06 01:23:49
15
Fatemeh :
عزیزم ولی شاه خیلی راحت با یکم پافشاری و مذاکره و پیگیری میتونست حاکمیت کامل بحرین رو در اختیار ایران بگیره اما چون از دولت های عربی اون زمان و بریتانیا می ترسید این کار رو نکرد
2026-06-06 13:59:33
4
Parmida :
ج ا حتی آب و برقمونم میفروشه btw
2026-06-11 22:46:36
11
یـوسـف :
و به جاش سه جزیره نفت خیز گرفت
2026-06-07 08:20:04
16
𝘓𝘢𝘳𝘢 (💭) :
بعد جالب اینجاست اشخاصی میگن شاه بحرینو فروخت که خودشون ادعای تاریخ خوندنشون میشه🙏🏻
2026-06-06 03:04:16
20
setayesh :
منبع: اینترنشنال 😂
2026-06-06 09:47:11
11
philosopher :
اصلا هم اینطور نبوده!!
رضا شاه یعنی پدر محمدرضا شاه خواست که به بحرین حمله کنه و اونو از اشتغال بریتانیا و عربای تازی که موقع جنگ قادسیه به بحرین اومدن دربیاره ولی خورد به جنگ جهانی اول و تبعید شد و بعد پسرش رضا شاه جنگو انتخاب نکرد و از راه دیپلماسی میخواست بحرینو بگیره و اونجا رفراندوم برگزار کردن که دوس دارید جزو ایران باشید یا یه کشور مستقل که بیشتر مردم بحرین رای به مستقل بودن دادن
درستش اینه که محمدرضا شاه با سیاست های سفت و سخت می تونست بحرینو بگیره
2026-06-05 12:23:30
7
Mehrasa Yahyaee :
اها خوب برای آراراتم یچیزی بسازین دیگه
2026-06-05 12:22:46
8
𝙉𝙖𝙧𝙖 :
خب این از بحرین
کاپیتولاسیونو چجوری میخواین توجیح کنین😭
این حجم از ذلتو نمیپذیرم واقعا بیدار شید
2026-06-05 16:50:46
6
tefvcjr :
در دوران پهلوی، وضعیت بحرین دو بخش داشت:
در عمل (واقعیت سیاسی): بحرین تحت حمایت و نفوذ بریتانیا بود و ایران بر آن حکومت نمی کرد. �
Encyclopedia Britannica +۱
از نظر ادعای رسمی ایران: حکومت پهلوی تا سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰) بحرین را بخشی از ایران می دانست و حتی از سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷) آن را «استان چهاردهم ایران» اعلام کرده
2026-06-16 07:19:26
2
ÁLI :
حرفت درست ولی منبع حرفت و بذار عرزشیا حجوم نیارن
2026-06-18 17:26:27
0
Eliie :
فاینالیییی یه آدم با سواددد
2026-06-18 14:42:25
1
To see more videos from user @x3ill9, please go to the Tikwm
homepage.