@_k_e____r_o_1: "مالك مطفي كدة ليه؟.. فكها ده إنت 'هيكل' منور!" 🛑✨ أبونا بولس بيكلمنا عن مرض روحي خبيث اسمه "روح الكآ.بة"، وده غير الاكتئا.ب النفسي أو المرضي، دي حالة بتصيب "الروح" وتخليها مطفية . ليه الكآ.بة دي خطر؟ (ركز في التشبيهات دي): 👇 زي "الجلطة": بتسد شرايين الروح وتمنع "الأكسجين الروحي" (حب المسيح) إنه يوصل لقلبك زي "السوس والعه": بتنخر في خشب روحك وتاكل في هدومك من غير ما تحس لغاية ما توقعك إيه اللي بيوصلنا لكدة؟ (أسباب الوجع): 🤔 1️⃣ إهمال القانون الروحي: بطلت تصلي وتكلم ربنا، فبقيت زي الطالب اللي وراه مذاكرة ومش بيفتح كتاب، طول الوقت متوتر وقلقان 2️⃣ عايز تنجح "سلق بيض": عايز تبقى قديس في يوم وليلة، ولما تكتشف إن لسه فيك عيوب، تك.تئب الحكاية محتاجة "طولة بال" وجهاد يوم بيوم 3️⃣ فخ المقارنة: بتقارن نفسك بقامات كبيرة وإنت لسه في البداية، فبيجيلك إحباط، خليك في الـ 50% بتاعتك وطورها بالراحة 4️⃣ منطق الشيطان: "ربنا مش هيسمعك بعد كل المصايب دي". ده كذب! ربنا قال "من يقبل إليّ لا أخرجه خارجاً"، والشيطان عايزك تصدقه هو وتكذب ربنا عشان تكتئب . إزاي "ترد الروح" وتتعالج؟ (الروشتة): 🗝️ ✅ ارفع عينك للسما: الكآ.بة مش معناها "ناقصك إيه"، معناها "إنت مش شايف إيه". لو شفت المسيح وحبه، أي ضيق في الأرض هيهون . ✅ الناس "دوا" مش "داء": لو حد جرحك، ما تكتئ،بش. بص للموقف إن ربنا بعته عشان "يعالج كبريائك" ويكشف لك إن عندك "ذات" محتاجة تخف الشخص اللي بيضايقك هو "دوا" لروحك مش وجع ليها . ✅ اطرد الفكر فوراً (بلاش يختمر في عقلك): أول ما فكر الكآ.بة يجيلك اطرده لربنا أو احكيه لمرشدك، لو "خَمرته" جوه قلبك وجعك هيزيد ✅ غمض عينك عن عيوب الناس: لو ركزت في غلطات غيرك هتعثر وتكت،ئب بص لخطيتك إنت بس، هتلاقي نفسك مشغول بالتوبة وفرحان بستر ربنا ✅ خليك صاحب "رجاء": أي حاجة بتحصل معاك هي جزء من "خطة ربنا" لخلاصك.. حتى لو " لسه مفيش بوادر" وماخدتش اللي إنت عاوزه، اشكر ربنا إنه بيعلمك ضبط النفس الخلاصة: الكآبة بتيجي لما بننزل عينينا للأرض.. ارفع عينك للسما، وقول لربنا "فرحني بخلاصك". ما تخليش هيكلك مطفي! ❤️ #الكنيسه_القبطيه_الارثوذوكسيه❤️✝️💒 #عظات_ترانيم_مسيحية_تاملات_افلام_قديسين #الكتاب_المقدس #تاملات_روحيه ##يسوع_المسيح