@grittygalore: Sommarhajk. En tid då barn lär sig livskunskaper som: “hur man bygger en ubåt av en plastflaska”. Bengt Alsterlind står där och förklarar undervattensbåt med samma energi som om han precis räddat världsekonomin med en sax och en gummisnodd. Instruktionerna är enkla: ta en tvättmedelsdel, en flaskkropp, lite pianotråd, en kork, en bricka, en kula, en propeller… och plötsligt har du inte ett hobbyprojekt längre, du har en marin ingenjörsexamen på köksbordet. Sen kommer magin: du “laddar motorn” genom att vrida en gummisnodd tills hela konstruktionen ser ut som något som borde ha varit förbjudet i Genèvekonventionen. Och så släpper man ner den i vatten. Den ska gå tyst, stabilt, undervattensmässigt. Den gör det inte. Den gör något mer realistiskt: den sjunker med självförtroende. Och där någonstans inser man att svensk sommar inte handlar om sol och bad. Den handlar om att bygga något som nästan fungerar, och kalla det pedagogik.
Gritty Galore Magazine
Region: SE
Thursday 18 June 2026 04:39:03 GMT
Music
Download
Comments
Gordon Freeman 🇸🇪🇫🇮🇪🇺 :
Saknar att vakna till sommarhajk ❤️
2026-06-18 04:57:14
65
putte :
Bästa sommarlovs program som jag växte upp till. Saknar detta
2026-06-21 06:08:14
7
Skyisnotalimit :
Sven Ingvars dundrade in och körde ”sommar, sommar och sol” 👍🏻
2026-06-18 22:43:04
10
Martin :
barnprogram hade lugnare tempo förr
2026-06-23 05:12:49
1
Simon :
Bästa är nog nötknäppinstrumentet
2026-06-18 10:41:59
1
hej :
ååååå
hajk👍👍
väcker många minnen
2026-06-18 09:14:26
4
PetterNicklas :
ETT GENI var han🥸👌
2026-06-18 12:48:55
4
kossamu123 :
Många saker man testade efter programmet 😀
2026-06-18 22:03:32
1
NA82swedentiktok :
Tack Bengt för många fina tv stunder i barndomen framförallt😊❤️👍🏻📺🇸🇪🙏🏼
2026-06-22 05:37:49
0
Caaz :
Bästa sommarlovs programmet när man var liten!😍
2026-06-18 17:48:04
0
HelenofTroy :
Fina minnen❤️
2026-06-18 14:30:28
1
roger morningstar :
det var guld
2026-06-18 08:56:18
1
【𝔉råga 𝔊ärna】 :
Va detta ritningen till dendär ubåten 'Titan'?!
2026-06-20 00:05:32
0
simonnilsson878 :
sommarlovs-morgon när man vaknade som barn på 90 talet i sommarstugan i Borgholm. 🥰 Snälla jag vill bara tillbaka till den tiden! 😭😭😭
2026-06-21 15:52:00
0
Mike :
3 sekunders gångtid….
2026-06-20 16:06:30
0
Sebastian Snibb Stjerngren :
Mr hajk
2026-06-20 16:38:53
0
Jussi60 :
Sverige
2026-06-18 23:40:27
0
Odzin73🇸🇪 :
tjipp
2026-06-20 01:35:49
0
”Alexia” :
Sommarlovsprogrammet å Sommarhajk kl 09:00 🥰
2026-06-19 17:04:28
2
Fly :
Mitt starkaste minne är när han gjorde en skål av en vinylskiva.
2026-06-18 08:57:13
3
Niklas Olsson779 :
Svävare va kul å
2026-06-18 10:34:22
0
Angelleoglenn :
vårt kära kära hajk va många saker man gjorde ja gjorde inte denna men många andra saker de man gjorde flest av va flöjten fungerade jättebra men kom bort hela tiden så man fick göra fler 🥰
2026-06-18 14:00:28
0
user627191951312 :
All kärlek till Hajk❤️…MEN det är många föräldrar som nu kan pusta ut för att de slipper lägga hela dagen på att misslyckas med denna ubåt!😂
2026-06-19 06:36:23
0
DESMusicProductionSweden🇸🇪 :
Sveriges McGyver
2026-06-18 12:15:28
2
user3564459313703 :
KURT OLSSON !!!
2026-06-18 10:50:11
0
To see more videos from user @grittygalore, please go to the Tikwm
homepage.