@ataraxia.food: 🇬🇷 Kreikkalaisia ruokia, jotka ansaitsevat enemmän huomiota # 2: Briam Tervetuloa tähän ruokakulmaan. Jos olet uusi täällä, mä oon Aino, itsenäinen ruoka-alan yrittäjä, jolla on kreikkalaiset juuret. Täällä jaan perinteisiä sekä luovempia tapoja lähestyä kreikkalaista ruokaa. Ensimmäinen osa tässä sarjassa oli strapatsada eli kreikkalainen tomaatti-munakokkeli. Sen löydät profiilistani. Tänään vuorossa on briam. Briam on yksi niistä ruoista, jotka tuoksuvat kesältä. Yksinkertaisia raaka-aineita, vähän valmistelua ja loistava lopputulos silloin, kun vihannekset ovat sesongissa. Se kuuluu kreikkalaiseen laderá-ruokien perheeseen. Laderá tarkoittaa kasvisruokia, joissa oliiviöljy ei ole vain mauste vaan yksi tärkeimmistä raaka-aineista. Parasta briamissa on sen armollisuus. Tämä on helppo resepti, jota voi muokata sen mukaan, mitä vihanneksia kaapista löytyy. Tarkkoja määriä tärkeämpää on käyttää hyviä sesongin raaka-aineita. 🍆 Mitä käytin: – 1 kesäkurpitsa – 1 munakoiso – 3 punasipulia – 3 perunaa – 2 punaista paprikaa – kourallinen vihreitä papuja – 3–4 valkosipulinkynttä – 1 tölkki tomaattikastiketta – 2 rkl tomaattipyreetä – 0,5 l vettä – reilusti extra-neitsytoliiviöljyä – suolaa, pippuria, timjamia ja oreganoa 📝 Näin teet: Leikkaa kaikki isoiksi paloiksi. Mausta suolalla, pippurilla ja yrteillä. Kaada päälle tomaattikastike. Sekoita tomaattipyree ja valkosipuli veteen ja kaada vuokaan. Lisää kunnolla oliiviöljyä. Peitä foliolla ja paista 200 asteessa noin 2 tuntia. Ota folio pois ja jatka paistamista vielä noin 30 minuuttia. Tarjoile murustellun fetan ja yrttien kanssa. Itse lisäsin tällä kertaa basilikaa ja persiljaa. Basilika ei ehkä ole se perinteisin vaihtoehto, mutta miksei? Ja varaa pöytään paljon hyvää leipää, jotta saat kerättyä kaikki ihanat liemet talteen. Tämä toimii lämpimänä, huoneenlämpöisenä tai suoraan jääkaapista seuraavana päivänä. Ja jos jotain jää yli, tähteet toimivat loistavasti esimerkiksi pastan kanssa. 💚 Kasvisruokaa. 🌱 Helposti myös vegaaninen ilman fetaa. Hauska yksityiskohta: tein tästä videosta englanninkielisen version jo viime kesänä, mutta algoritmi ei juuri näyttänyt sitä kenellekään. Nyt tehdään uusi yritys suomeksi. 📌 Tallenna tämä myöhempää varten. Jos kesällä on mahdollista käyttää vähemmän aikaa lieden ääressä ja enemmän aikaa elämästä nauttimiseen, miksi tekisit toisin? Kreikkalaista viisautta. 🇬🇷☀️ #kasvisruoka #välimerenruoka #ruoka
ataraxia Aino
Region: FI
Sunday 21 June 2026 16:10:26 GMT
Music
Download
Comments
Nina Roditis :
Ihana ruoka ( luulen , että tätä ruokaa kutsutaan myös mambaidii 🤔)nam nam 😘❤️
2026-06-21 16:45:13
2
Tuija :
tourlou kattilassa ja briam uunissa on ihan paras ruoka nyt kesällä.
2026-06-21 17:44:54
1
CNP_Ceramic :
Mitä öljyä kannattaa käyttää?
2026-06-21 17:08:57
1
𝙲𝚘𝚜𝚖𝚒𝚌𝚑𝚘𝚟𝚎𝚛𝚏𝚕𝚢 :
Onko jotain suosituksia kaupan oliiveista ja fetasta?
2026-06-21 17:31:21
1
Reetmaj :
Tää vaikuttaa täydelliseltä! Helppo myös muokata omaan makuun sopivaksi 😊
2026-06-22 15:50:26
1
To see more videos from user @ataraxia.food, please go to the Tikwm
homepage.