@enkel.privatekonomi: Äga sommarstuga med syskon eller vänner - GLÖM inte avtalet för att minska risk för konflikt! Det är lätt att tänka att det inte behövs. Vi är ju syskon eller goda vänner, det där löser sig! Men när flera personer äger något gemensamt kan det snabbt uppstå frågor om vem som får använda huset när under året, vem som ska betala för renoveringar och vad som händer om någon vill sälja. ✍️ Då kan ni skriva ett samäganderättsavtal som sätter ramarna! Vad händer om man inte har något avtal? Då är det samäganderättslagen som gäller, och innebär bland annat att större beslut ska tas gemensamt, och det kan till och med innebära att en delägare kan begära att sommarhuset går ut till tvångsförsäljning. Läs mer om vad som är bra att tänka på när man äger t.ex sommarhus med syskon, släkt eller vänner - eller vilka avtal som kan behövas - hos Familjens Jurist genom länken i profilen! Och har ni frågor? Eller har ni erfarenheter? Kommentera! #juridik #ekonomi