@hamrishetv: زمانی که ایران زیر فشار جنگهای پیاپی و سقوط پایتخت قرار داشت، نام زنی در دل مقاومتهای پراکنده ثبت شد. او را در روایتهای تاریخی، دختر یکی از سرداران بزرگ پارسی دانستهاند؛ زنی از خاندان نظامی، پرورشیافته در فضای جنگ، فرماندهی و فروپاشی یک امپراتوری. در روزگاری که یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی بود و ساختار ارتش ایران از هم میپاشید، او به جای تسلیم یا فرار، راه مقاومت را انتخاب کرد. نام او با جنگهای چریکی، شبیخونهای شبانه و دفاع از سرزمینهای کوهستانی ایران گره خورده است؛ نه به عنوان یک شاهزاده دربار، بلکه به عنوان یک فرمانده مقاومت در آخرین روزهای ساسانیان. او را نمادی از ایستادگی در دورهای میدانند که یکی از بزرگترین امپراتوریهای جهان باستان به پایان خود نزدیک میشد. بانو آپرانیک؛ فرمانده زن ساسانی در روزهای سقوط ایران باستان. #afghnistan #iran #tajikistan #kabul #tehran