@mahdi.tab: فریدریش نیچه حقیقت تلخ و بیرحمانهای را دربارهی طبیعت انسان فهمیده بود: «هرچه بیشتر به تاریکیِ درون خود خیره شوی، توجیه کردنش برایت آسانتر میشود.» خشم تو داستانی دارد. حسادت تو دلیلی دارد. و تلخیِ وجودت، ریشه در زخمی کهنه دارد. اما «درد کشیدن»، یک هیولا را بیگناه نمیکند. اگر مدام ضعفهایت را توضیح دهی، کمکم شروع به محافظت از آنها میکنی. اگر دائم دیوهای درونت را توجیه کنی، روزی فراموش خواهی کرد که آنها هنوز هم دارند تو را نابود میکنند. هشدار اصلی اینجاست: منتظر نمان تا بدترین عادتهایت برایت عادی و آشنا شوند. منتظر نمان تا تاریکیِ درونت، برای خودش فلسفه بسازد. و منتظر نمان تا صدای آن هیولا، شبیه به صدای خودت شود... تا هنوز میتوانی آن را «دشمن» بنامی، روبرویش بایست و با آن بجنگ. چرا که خطرناکترین زندان، زندانی است که خودت یاد میگیری از آن دفاع کنی. #nietszche #stoicism #wisdom #philosophy #فوریو_پاشم_بیام_جرت_بدم