@nostalgiaa124: جورج وسوف ( ٢٣ ديسمبر ١٩٦١ ) .. .. في بعض الأغاني بتحس إنها اتغنت… وفي أغاني تانية بتحس إنها اتعاشت. لما غنى جورج وسوف «حلف القمر»، كان لسه صوته شايل خامة البدايات اللي خلت ناس كتير تعتبره واحد من أهم الأصوات العربية في جيله. الأغنية صدرت ضمن ألبوم «الهوى سلطان» في الثمانينيات، وفضلت من الأغاني المرتبطة بفترة صعوده وانتشار صوته في العالم العربي. أما «حلف القمر» فهي أغنية بكلمات فيها صورة شعرية ورومانسية واضحة، كتبها شفيق المغربي ولحنها نور الملاح، واعتمدت على المساحات الصوتية اللي كانت مميزة لجورج وسوف وقتها. يمكن علشان كده الأغنية لسه لحد النهارده لما تشتغل… بتحس إنها جاية من زمن كان الصوت فيه يكفي لوحده من غير ضجيج كتير. «حلف القمر» ما كانتش مجرد أغنية… كانت واحدة من الأغاني اللي ساهمت تصنع صورة جورج وسوف عند جمهور كامل ✨