@dr.mostafa.abdoh: الدفعة المقدمة.. مكسب ولا قنبلة موقوتة؟ 💣💸 الكثير من أصحاب الشركات بيستلموا دفعات مقدمة، ويفرحوا بالسيولة، والمحاسب يقولهم: مش هندفع ضريبة دلوقتي لأننا لسه مسلمناش الشغل.. وده أكبر فخ ❌ في الفيديو ده بنشرح فخ التوقيت المزدوج، وليه النظام الضريبي بيفرض عليك الضريبة بمجرد دخول الكاش لحسابك، بغض النظر عن الدفاتر المحاسبية تأخير سداد الضريبة بحجة إن الخدمة لم تنفذ بعد بيكلفك غرامتين: تأخير سداد، وتعديل إقرار الحل هو الهندسة المالية، افصل المسار الضريبي عن المحاسبي لتتجنب حرق سيولتك في الغرامات الزتونة: الإدارة المالية القوية هي اللي بتحمي أموالك من الغرامات المخفية ♟️ #مصطفى_عبده #afw_arabian #الإدارة_المالية #تطوير_الاعمال #السعودية
واضح انه غلط من البداية واصلا الان الربط بالفوترة الإلكترونية من زاتكا لكل ايراد الاستقطاع فوري، فما يحتاج فلسفة محاسب
2026-06-24 07:04:20
1
غريب :
طيب لو العكس يعني أصدرت فاتورة ضريبية والعميل لم يحاسبني إلى بعد عدة اشهر و دفعات متعددة
2026-06-24 11:45:07
1
Rewaan Home :
حقيقي اهمال الضريبه مشكله كبيره
2026-06-23 20:23:13
2
ابراهيم :
السؤال ..هل الوعاء الضريبي ع اساس الاستحقاق ولا على الأساس النقدي ..اذا اساس نقدي كلامك صح اذا اساس استحقاق كلام وشغل المحاسب صح
2026-06-24 18:50:35
0
A7med El-lithy :
دكتورنا الكلام ده في المملكه العربيه ،
إنما في مصر احنا بنسدد الضريبه في الانشطه المستمره بندفع الضريبه على فواتير البيع مش على التحويل النقدي وده طبقا للقانون
2026-06-24 05:11:04
2
Mohamed Ibrahim 🇪🇬 :
ازاي يستحق عليه ضريبة وهوا اصلا لسا مقدمش الخدمه للعميل
2026-06-24 09:20:26
1
Abu_Elwaleed :
أحسنت. العبرة هنا بإصدار الفاتورة الضريبية يعني متى تم استلام دفعة مقدمة واصدرت فاتورة ضريبية بها فإن النظام المحاسبي يحتسبها ضمن الفترة الضريبية الخاصة بها ويتم الإفصاح عنها في الإقرار الضريبي لتلك الفترة بغض النظر عن اكتمال المشروع او لا
2026-06-24 07:20:21
2
abubadr9a :
يصورو لك ان اصحاب الشركات مايفهمو
2026-06-24 05:47:15
1
Sami Gamal Diab :
يرجي التوضيح
2026-06-24 17:12:31
0
Yousef Shakran :
نعترف وتقر طبعا بالدفعة المقدمة
بس عمل credit بقي طول فترة تسليم المشروع
2026-06-24 17:44:44
0
محمد :
لو الدفعه المحصلة من عميل تصدير معفي من الضريبه أي وضع الدفعه المقدمه
2026-06-24 14:03:08
0
elam serag :
مش قادر استوعب منطقيه الاجراء دا كان بالنسبه ليا هيكون منطقي لو بيتعامل علي التحويل الصادر بنفس المبدا
حولت تحويل الي شركه معينه نظام الشركه دي ما بتعملش فاتوره الا لو ورد لي البضاعه بيديني فاتوره مبدايه فقط غير ضريبيه
هل بنفس المبدا تسمح لي الهيئه ان اثبت الحواله اكيد لا هتقولك لا يعترف بالتحويل يعترف فقط بالفاتوره
فا انا شايف ياما تتعامل فقط مع فواتير او تتعامل مع كل الحوالات بنفس المبدا سواء الصادر او الوارد منها
2026-06-24 10:13:13
0
ahmed nagib🇵🇸 :
بالبركة + حساب الشراكة شارع أم عبير
2026-06-24 15:01:10
0
talobba :
لو قدمنا الخدمه و محصلناش و ما اصدرنا الفاتوره الا لما نحصل هل ممكن يبقي فيه مشكله؟
2026-06-24 15:04:44
0
user4ahub2jbbe :
غير صحيح لمن تدفع ضريبه دبل لمن تصدر فاتورة العميل بطالب بي فاتورة ضريبه هنا حتقولهم أنا دافع مقدما
2026-06-24 17:08:46
0
abdalluhalamry :
برظه انت مش موضح صح، والهيئة هنا ماهي منطقيه ابدا اثبتكها ضريبا، وعند اصدار الفواتير وتقديم الخدمه راح يطلب منك العميل فاتورة ضريبيه وعندما تصدرها له راح تدفعها ثاني مره ياباشا.
وثانيا انت تقول الضريبه تعترف بدخول النقد طيب ليش بتفرض ضريبه اصلا على الفواتير الآجله؟
2026-06-24 14:59:01
0
💯👑Hamo El King👑💯 :
🥰🥰🥰
2026-06-23 20:38:54
1
✨Nagy King✨ :
🥰🥰🥰
2026-06-23 20:44:32
0
🥷🧛Omarعبدة💲⚠️🌐 :
🥰🥰🥰🥰
2026-06-23 20:40:53
1
To see more videos from user @dr.mostafa.abdoh, please go to the Tikwm
homepage.