@dr.mostafa.abdoh: الدفعة المقدمة.. مكسب ولا قنبلة موقوتة؟ 💣💸 الكثير من أصحاب الشركات بيستلموا دفعات مقدمة، ويفرحوا بالسيولة، والمحاسب يقولهم: مش هندفع ضريبة دلوقتي لأننا لسه مسلمناش الشغل.. وده أكبر فخ ❌ في الفيديو ده بنشرح فخ التوقيت المزدوج، وليه النظام الضريبي بيفرض عليك الضريبة بمجرد دخول الكاش لحسابك، بغض النظر عن الدفاتر المحاسبية تأخير سداد الضريبة بحجة إن الخدمة لم تنفذ بعد بيكلفك غرامتين: تأخير سداد، وتعديل إقرار الحل هو الهندسة المالية، افصل المسار الضريبي عن المحاسبي لتتجنب حرق سيولتك في الغرامات الزتونة: الإدارة المالية القوية هي اللي بتحمي أموالك من الغرامات المخفية ♟️ #مصطفى_عبده #afw_arabian #الإدارة_المالية #تطوير_الاعمال #السعودية

Afw Arabian - DR.Mostafa Abdoh
Afw Arabian - DR.Mostafa Abdoh
Open In TikTok:
Region: EG
Tuesday 23 June 2026 20:06:04 GMT
18437
283
39
100

Music

Download

Comments

alieldebany6
alieldebany🇪🇬🇸🇦 :
بالبركة 😂
2026-06-24 06:59:44
2
alolayanlaw
Alolayanlaw :
واضح انه غلط من البداية واصلا الان الربط بالفوترة الإلكترونية من زاتكا لكل ايراد الاستقطاع فوري، فما يحتاج فلسفة محاسب
2026-06-24 07:04:20
1
abdalsrkuh2
غريب :
طيب لو العكس يعني أصدرت فاتورة ضريبية والعميل لم يحاسبني إلى بعد عدة اشهر و دفعات متعددة
2026-06-24 11:45:07
1
rewaan.home
Rewaan Home :
حقيقي اهمال الضريبه مشكله كبيره
2026-06-23 20:23:13
2
ibrahim.alziq1
ابراهيم :
السؤال ..هل الوعاء الضريبي ع اساس الاستحقاق ولا على الأساس النقدي ..اذا اساس نقدي كلامك صح اذا اساس استحقاق كلام وشغل المحاسب صح
2026-06-24 18:50:35
0
a7mad.ellithy
A7med El-lithy :
دكتورنا الكلام ده في المملكه العربيه ، إنما في مصر احنا بنسدد الضريبه في الانشطه المستمره بندفع الضريبه على فواتير البيع مش على التحويل النقدي وده طبقا للقانون
2026-06-24 05:11:04
2
mattaway_01
Mohamed Ibrahim 🇪🇬 :
ازاي يستحق عليه ضريبة وهوا اصلا لسا مقدمش الخدمه للعميل
2026-06-24 09:20:26
1
abu_elwaleed
Abu_Elwaleed :
أحسنت. العبرة هنا بإصدار الفاتورة الضريبية يعني متى تم استلام دفعة مقدمة واصدرت فاتورة ضريبية بها فإن النظام المحاسبي يحتسبها ضمن الفترة الضريبية الخاصة بها ويتم الإفصاح عنها في الإقرار الضريبي لتلك الفترة بغض النظر عن اكتمال المشروع او لا
2026-06-24 07:20:21
2
abubadr9a
abubadr9a :
يصورو لك ان اصحاب الشركات مايفهمو
2026-06-24 05:47:15
1
sami.gamal.diab
Sami Gamal Diab :
يرجي التوضيح
2026-06-24 17:12:31
0
yousefshaqran
Yousef Shakran :
نعترف وتقر طبعا بالدفعة المقدمة بس عمل credit بقي طول فترة تسليم المشروع
2026-06-24 17:44:44
0
mohamedebraheemfo
محمد :
لو الدفعه المحصلة من عميل تصدير معفي من الضريبه أي وضع الدفعه المقدمه
2026-06-24 14:03:08
0
eslam.m.serag
elam serag :
مش قادر استوعب منطقيه الاجراء دا كان بالنسبه ليا هيكون منطقي لو بيتعامل علي التحويل الصادر بنفس المبدا حولت تحويل الي شركه معينه نظام الشركه دي ما بتعملش فاتوره الا لو ورد لي البضاعه بيديني فاتوره مبدايه فقط غير ضريبيه هل بنفس المبدا تسمح لي الهيئه ان اثبت الحواله اكيد لا هتقولك لا يعترف بالتحويل يعترف فقط بالفاتوره فا انا شايف ياما تتعامل فقط مع فواتير او تتعامل مع كل الحوالات بنفس المبدا سواء الصادر او الوارد منها
2026-06-24 10:13:13
0
ahmed.nagib77
ahmed nagib🇵🇸 :
بالبركة + حساب الشراكة شارع أم عبير
2026-06-24 15:01:10
0
hasan.hazem793
talobba :
لو قدمنا الخدمه و محصلناش و ما اصدرنا الفاتوره الا لما نحصل هل ممكن يبقي فيه مشكله؟
2026-06-24 15:04:44
0
user4ahub2jbbe
user4ahub2jbbe :
غير صحيح لمن تدفع ضريبه دبل لمن تصدر فاتورة العميل بطالب بي فاتورة ضريبه هنا حتقولهم أنا دافع مقدما
2026-06-24 17:08:46
0
abwrawf
abdalluhalamry :
برظه انت مش موضح صح، والهيئة هنا ماهي منطقيه ابدا اثبتكها ضريبا، وعند اصدار الفواتير وتقديم الخدمه راح يطلب منك العميل فاتورة ضريبيه وعندما تصدرها له راح تدفعها ثاني مره ياباشا. وثانيا انت تقول الضريبه تعترف بدخول النقد طيب ليش بتفرض ضريبه اصلا على الفواتير الآجله؟
2026-06-24 14:59:01
0
hamo.el.king04
💯👑Hamo El King👑💯 :
🥰🥰🥰
2026-06-23 20:38:54
1
nagy.abdoh
✨Nagy King✨ :
🥰🥰🥰
2026-06-23 20:44:32
0
.omar57164
🥷🧛Omarعبدة💲⚠️🌐 :
🥰🥰🥰🥰
2026-06-23 20:40:53
1
To see more videos from user @dr.mostafa.abdoh, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About