@eldeebtronics: ازاي التكيف بيشتغل

EldeebTronics
EldeebTronics
Open In TikTok:
Region: EG
Wednesday 24 June 2026 21:14:05 GMT
72993
2740
41
277

Music

Download

Comments

9a.l.i1
سيف ألنار :
بالمختصر المكيف ما يبرد الغرفه مباشرتن هو يسحب الحراره فتبرد الغرفه
2026-06-25 09:31:30
17
ziad_tolba
🐙ZIAD🐙 :
شرح لو اوي و واضح 👌
2026-06-25 07:39:20
11
kareem_k0
Kareem Mohamed :
طيب مية التكييف بتيجي منين؟
2026-06-25 12:33:42
3
kingofnothingq
peace :
ازاي تستخدم مادة تتبخر عن درجة حرارة قليلة مش كان مادة تبخرها أعلى من درجة حرارة الغرفة عشان تسحب حرارة أكتر أصل درجة حرارة قليلة معناها استقبال كمية قليلة من الحرارة ومع أن هذا يسمح أنها لا ترتفع طاقتها ويظل تتكرر لكن هناك شيء ناقص وهو أنها تسخن هواء الشارع لتتخلص من ما تحمل من حرارة وهكذا عي تحمل القليل من الداخل فلا ترتفع حرارتها كثيرآ وتنقله للخارج وتعود تنقل من الداخل
2026-06-25 22:15:18
0
x___________x44
x______ :
لاكن اذا ضغطته الحجم هينقص يا معلم ومنه درجة الحرارة ثابتة
2026-06-25 19:36:28
1
agodzela1
♥️ :
نسيت اهم مرحلة 😁 انك تبرد الهواء المضغوط قبل ماتفك منه الضغط
2026-06-25 18:25:04
1
dev791098
samy alhasn :
كب هالنظام الفاشل واستخدم تظام التبريد بالامونيه .لا اعطال ولا صيانه وكفائه عاليه وتكلف تشغيل تكاد تكون 0
2026-06-25 13:23:40
1
1_mohamed_tarek_
𓂀🇪🇬³⁰⁵ :
الكومبريسور مينفعش يضغط لصمام التمدد اصلا لان صمام التمدد بيبقى فيه سائل مش غاز لازم يعدي علي المكثف الاول + مسمهوش فريون فريون دا اسم الشركه
2026-06-25 12:49:51
1
medo.elbadrawi
محمد :
شكرا ع الشرح
2026-06-25 16:39:01
1
fhwbk
F :
الشرح ممتاز وسهل
2026-06-25 11:58:39
2
a9eel.518
🇸🇦PT-Lawyer-518 :
Geuss what استنتجت الشغلة ذي كلها ايام المتوسطة وقلت للأستاذ على اساس اني سويت اختراع ثوري قالي لي كذا يشتغل المكيف ههههههههههههههههههه وانا طول عمري احسب المكيف يشتغل بتفاعل كميائي
2026-06-25 09:18:54
4
eldeebtronics
EldeebTronics :
عشان تفهم الموضوع بشكل أعمق انسي ان التبخير معناه حرارة عالية وانسي ان الغليان بردو معناه حرارة عالية ممكن المية تغلي وتتبخر عند درجة حرارة 0 اه والله زي م قريت بالظبط بس ده عند ضغط منخفض جداا وظروف خاصة ف كلمة تبخير او غليان معناها تحول المادة من الحالة السائلة الي الحالة الغازية وعشان نعمل تبخير او غليان لأي مادة لازم نديها طاقة حرارية ف عشان نسحب حرارة الاوضة محتاجين مادة تتبخر عند درجة حرارة اقل من درجة الاوضة ف الاوضة اللي هي 30 او 40 درجة بالنسبة لمادة بتتبخر عند 5 ف ده كانك هترمي ميه في حديد منصهر ! طبعا هتتبخر ف لمح البص وهتقلل حرارة الحديد شوية وده نفس اللي بنعمله في التكيف بندخل علي الوحده الداخلية خليط معظمة سائل وفي ضغط منخفض جدا وظروف خاصة عشان يقدر يتبخر عند 5 درجات ويشفط كل حرارة الاوضة ويرميها لبرا نيجي برا ف الوحده الخارجية بيمر فيها الغاز بعد م شفط حرارة الاوضة وبعد م الكمبروسور ضغطه بالتالي حراراته مولعه حوالي 80 نعديها علي مروحة الوحده الخارجية ف تقلل حرارته وتقليل الحرارة معناه تكثيف زي بخار الميه لما يجي علي غطا الحلة اللي هو ابرد من قاع الحلة بيتكثف الي قطرات لان غطي الحلة امتص شوية حرارة من البخار وغير حالته من غاز الي سائل وبعديين يدخل علي صمام التمدد عشان يقلل ضغطة فجاة وتنخفض حرارته فجأه لاقل من 5 وبيكون علي وشك التبخر محتاج اي فتفوتة حرارة يمتصها ويتحول الي بخار وعشان كده الوحده الخارجية بيسموها مكثف والوحده الداخلية بيسموها مبخر وعلفكرة ممكن تعمل تكيف باي غاز غير الفريون بالاكسجين مثلا او الهيدروجين بس هتحتاج كبروسور ضخم واستهلاك كهربا جبار ف الفريون هو الاختيار الافضل وسابقا كانوا بيستخدموا النشادر بس كان غاز سام لو المواسير اتخرمت هيسمم كل اللي ف المكان
2026-06-24 21:15:16
4
mhhd.iq
mhhd.iq :
احبك🌹
2026-06-25 09:14:46
1
a1m1dd
adam :
ايه العظمة دي يا ملك ❤️
2026-06-24 23:08:42
1
fali.04
أبـو عَـلي ✨🤍 :
اللهم عجل لوليك الفرج
2026-06-25 22:17:19
0
donsofi98
صفصف :
لا انا بعيد جداً عن الفهم اجتاج كورس 4 ساعات شرح
2026-06-25 10:43:57
1
a2med85
A Med :
اخيرا فهمت 😅
2026-06-26 00:31:33
0
w9jsjwj_3772
Horry shit 🗣 :
المبرد يجي بعد كمبروسر و قبل expansion valve
2026-06-25 23:13:43
0
mustafa_almyahi90
mustafa_almyahi90 :
شرح حلو
2026-06-25 15:13:37
1
mohammedkhalid50
MOHAMMED KHALID :
لي بقا بيستهلك كهربا
2026-06-25 07:10:19
1
zero___0606
ZERO λ :
يعني كذا المكيفات تشتغل
2026-06-25 10:34:37
1
fabbriko
fabriko :
❤️❤️❤️
2026-06-25 21:41:05
0
To see more videos from user @eldeebtronics, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About