@btory0: Lit event more videos loading 🔥🔥🔥 #mrandmrs #foryoupage #imsu #university #btory

btory 🥹❤️‍🩹🖤
btory 🥹❤️‍🩹🖤
Open In TikTok:
Region: NG
Saturday 27 June 2026 22:04:32 GMT
4767
587
29
9

Music

Download

Comments

darling_ton4
Darlington :
Congratulations to Anastesia and Philosophy department ❤️Wowww!! This year's stage is spectacular, make silverbird come see stage na. Kudos to the organizers!!!
2026-06-27 22:15:42
10
creamjordan093
samuelJordan✈️🛍️🛍️ :
which day be this again?.. omor... I never still resume school
2026-06-27 22:08:33
1
thee_nenye
Nenye | FilmMaker :
Oh my Philosophyyyy🥹❤️
2026-06-27 22:09:44
2
that.p_r_girl
That PR pract.💙 :
congratulations to her 🎉
2026-06-27 23:00:50
0
queen_emerald_1
Broken 💔😔😭 :
And Ryan won 🤗 Team Roy 🤗💕
2026-06-28 00:58:02
0
jaytee_14
JayTee :
which one be Mrs imsu again? abi this one na for married students?
2026-06-27 22:38:48
0
thatcutestella
🥀St.Ella🥀 :
congratulations Annastecia🥰 the philosophy department is proud of you ❤️
2026-06-27 23:00:16
1
__mc_donald
July 4th_♋♌✨ :
No be small thing 😂
2026-06-27 22:30:48
0
ronex680
Ronex :
Miss not Mrs
2026-06-27 23:20:51
0
nuella6337
søm..my 😘💞 :
Ohhhhh my bby 🥰
2026-06-27 22:37:39
0
bennytreasure
💫✨bennytreasure💫🌟💗💥 :
Congrats annatestia my bby philosophy are born kings and queens 👸 keep making us proud ❤️❤️❤️
2026-06-27 23:04:11
0
favy_185
ỮǤØĆĦỮҜŴỮ®️ :
congratulations to her though
2026-06-27 22:14:08
0
richy353
Richy of FUTO 👑 :
Congratulations to her🔥
2026-06-27 22:42:48
0
prettyronnie012
Ronnie💐🌈🫧 🇦🇺 :
I'm coming ok to take it from congrats
2026-06-27 23:01:44
1
k_a_c_h_.i
KACHI💕💕💗🥰😍😍 :
@Angel✨💕 congratulations bby girl ❤️❤️
2026-06-27 23:16:15
1
iamdionbravo6
♛ Bravo ♛ 🧘🏼‍♂️ :
@Angel✨💕 congratulations 🎉🍾 Greater heights 🥹❤️we love you philosophy departments
2026-06-27 22:21:41
2
To see more videos from user @btory0, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos

علاج
علاج "ضغط الدم العالي" و "الكوليسترول" يهمني ان اسمع عن موضوع ضغط الدم العالي والكولسترول. يا ريت يكون الشرح فيزيولوجيا.وشكرا =============== الشرح: عشان نفهم القصة دي فسيولوجياً وبشكل دقيق يا فندم، لازم نبصلها من منظور الدكتور ضياء العوضي وفلسفة نظام الطيبات، واللي بتنسف تماماً المفاهيم القديمة اللي بتصور جسم الإنسان كأنه مواسير بتتسد بالدهون، أو إن الضغط بيعلى صدفة. أولاً: فسيولوجيا ضغط الدم المرتفع الطب التقليدي بيتعامل مع الضغط العالي كأنه مرض مستقل محتاج أدوية توطيه، لكن دكتور ضياء بيأكد إن الضغط العالي ده "وسيلة دفاعية" (Defense Mechanism) وتصرف ذكي جداً من جسم حضرتك لإنقاذك. القصة بتبدأ من "الجهاز الهضمي"؛ لما حضرتك بتاكل أكل من الممنوعات (زي الخضار، البقوليات، الفاكهة، المخبوزات بالدقيق الأبيض)، الأكل ده مابيتهضمش كويس وبيعمل غازات وتخمر. القولون بيتنفخ وحجمه بيزيد، وده بيرفع جداً ما يسمى بـ "ضغط تجويف البطن". البطن دي عبارة عن صندوق مقفول، لما الضغط بيزيد جواه، بيبدأ يدوس ويخنق الشرايين والأوردة الكبيرة اللي ماشية جواه (زي الشريان الأورطى والوريد الأجوف السفلي)، وكمان بيضغط على الكلى والغدة الكظرية. وهنا بييجي دور القلب؛ القلب بيلاقي قدامه سد ومقاومة رهيبة في البطن، والدم مش قادر يوصل للأطراف ولا للمخ بكفاءة. عشان القلب يتغلب على الخنقة دي، بيضطر يضخ الدم بقوة مضاعفة (بيحزق)، فحضرتك لما تقيس الضغط في دراعك تلاقيه عالي. يعني الضغط العالي ده مجرد رد فعل عشان الدم يوصل لدماغك وما يغمش عليك. ولما حضرتك بتاخد دواء ينزل الضغط عافية، الدم مابيوصلش للمخ وللأطراف كويس، فتبدأ تحس بالدوخة، الزغللة، والتنميل. ثانياً: فسيولوجيا الكوليسترول وتصلب الشرايين دكتور ضياء بيصحح المفهوم الشائع وبيأكد إن مفيش حاجة اسمها كوليسترول "ضار" (LDL) وكوليسترول "نافع" (HDL). الكبد بتاع حضرتك مصنع عظيم، مستحيل يصنع حاجة عشان تضرك. الكوليسترول كيميائياً مش دهون سايلة، ده مركب "شمعي كحولي"، الكبد بيبذل مجهود جبار وبيمر بـ ٣٧ خطوة كيميائية عشان يصنعه. الكوليسترول ده هو المادة الخام الأساسية اللي بتتبني منها جدران كل خلية في جسمك (عشان يديها المرونة والحماية)، وهو المادة اللي بيتصنع منها فيتامين دال في الجلد، وهرمونات الذكورة والأنوثة، وهرمون الكورتيزون (المنقذ من الالتهابات)، والأملاح المرارية. أما الـ LDL والـ HDL، فدي مجرد "نواقل" أو كبسولات (بروتينات دهنية) الكبد بيصنعها عشان يشيل جواها الكوليسترول والدهون ويوزعها في الدم على كل خلايا الجسم اللي محتاجة تتجدد وتترمم. طب إيه حكاية تصلب الشرايين؟ الدهون مابتلزقش على جدار الشريان من بره زي ما مواسير الحوض بتتسد. اللي بيحصل إن بسبب الأكل الغلط والالتهاب المستمر وارتفاع هرمون "الإنسولين"، جدار الشريان الداخلي بيتشقق ويعجز. فتبدأ الخلايا المناعية تدخل جوه الشق ده وتعمل بؤرة التهابية، وبعدين يترسب عليها كالسيوم وتتليف، وده اللي بيضيق الشريان من جوه. ولما حضرتك بتاخد أدوية توقف تصنيع الكوليسترول (زي أدوية الستاتين)، إنت كده بتحرم جسمك من المادة الخام اللي بتبني الخلايا، فتبدأ العضلات تتهتك، والأعصاب تتكشف وتوجعك، وهرموناتك كلها تقع. خلاصة التشافي يا فندم في نظام الطيبات: بمجرد ما حضرتك توقف الممنوعات وتريح بطنك بالصيام، وتعتمد على المسموحات الصافية (زي الرز والبطاطس) والسكريات النقية؛ القولون هيفضى وضغط البطن هينزل للصفر. ساعتها الخنقة هتتفك، فالقلب هيرتاح وضغط الدم هيرجع لمستواه الطبيعي بدون أدوية. وفي نفس الوقت، الكبد هيسترد عافيته ويصنع كوليسترول نقي يرمم بيه خلاياك وشرايينك التالفة، وتسترد كامل صحتك بإذن الله. #شرح_نظام_الطيبات #طبيب_الطيبات

About