helena :
suami prnh kena. masa tu otw nk g keje. nasib baik time tu suami tgh otp dgn sy. kereta peronda tahan suruh ke tepi. sy x bg suami end call. sy dgr polis check lesen suami mmg dh mati sbb masatu sehari lps bday suami. polis tu ada tye dr mana nak ke mana, keje mana apa semua. tetiba polis tu kata kena pegi balai ni check urine apa semua kena tahan lokal la apa la. pastu suami end call. sy dh gelabah, call2 suami x angkat, dalam 30 min pastu suami call balik bagitahu settle dh. sy tye settle apa? rupanya suami dh bg 1k dkt polis tu, siap polis tu follow pegi petronas tgu suami withdraw dkt atm. saya hangin gila, terus call balai kawasan yg suami kena tahan tu. polis yg angkat call tu ckp sy kena datang balai dulu buat repot, pastu IO akan ambil statement n buat siasatan. sy ckp kalau nak tgu semua procedure tu mmg dah berfoya2 dh polis tu dgn duit suami sy tu. last2 sy terpaksa juga guna cable, minta tlg parents (sbb parents dua2 pesara polis). tak sampai 10 minit suami call bgtau polis tu dtg tmpt keje suami and terus QR 1k semula dalam acc suami. siap ada proof resit lg. rupanya mak sy dh hamun IPK, IPD, dan balai. sy share cerita ni just nak luah (even sy sendiri anak polis dan sy sendiri seorang peguam jenayah) sy mmg susah nk percaya polis skrg. bayangkan kesalahan lesen mati je, pergi mahkamah buat rayuan boleh kurang dr 300 saman. tp polis skrg scary, dia blh buat as if dalam kereta ada paket barang dipercayai d*d*h la apa la, pastu segala dokumen diorang semua memang mengada-adakan kejadian bawa brg slh pdhl x ada pun. if x nk diorang buat semua tu, bayar la diorg mcm suami sy kena tu. and kadang sy terfikir mcm mana lah nasib org awam yg tak ada protection apa2 ni kalau kena nasib sama mcm suami sy. tp x semua polis mcm tu, cuma hakikatnya memang ADA polis mcm tu
2026-08-18 02:15:56