Pernah join training dengan bomba. Abang tu cakap orng nak bunuh diri ni takda guna korang cakap pasal ‘agama’. Dia tahu dosa pahala bunuh diri. Cuma korang kena ajak sembang dengan dia contoh “cik tinggal dekat mana? Saya ada coklat, cik nak rasa?” Nampak simple tapi itu sebenarnya nak alih perhatian dia. Dan dia bukan nak bunuh diri sangat pun. Dia nak perhatian like nak diri disayangi, difahami.. Haa macam tuu.. Orang mcm ni kena fully attention laa.
2026-08-27 19:23:22
32396
💗💗𝑪𝒊𝒌 𝑬𝒎𝒃𝒖𝒏💗💗 :
aku kalau terlampau stress aku cr sejadah aku nangis atas sejadah semahu2 nya
2026-08-26 11:43:09
28594
user486542 :
life is short... cherish it with happiness 🥰🥰🥰
2026-08-30 15:14:34
0
elva haider :
bukan die xingt Allah…diri terlalu penat..otak xblh berfikir secara waras…jdnya tindakan tanpa sedar dan hilang kawalan….sebb tu org sekeliling kena main peranan..jgn mudah jatuhkan hukum pd org lain….kdg suara kita xdidgar..xde tempt utk kita meluah…
2026-08-25 22:59:11
19471
eyla :
utk org yg ada masalah,mereka yg mudah trigger..tolong uninstall semua media sosial kecuali wsap je.. percaya ke x,media sosial penyumbang kepada tekanan dan kemurungan
2026-08-26 23:05:32
6893
Tamarai Selvi Thangayah :
Thank you for saving him 🙏🏾
2026-08-30 08:10:47
0
Айн Ширази :
They're not escaping life.They're escaping pain in life.
2026-08-29 18:05:44
0
Brintha Gurulu :
Financial crisis maybe
2026-08-30 07:34:17
0
ayunazila property :
sedihnya tengok dia... entah apa ujian yg dia tengah hadap..
2026-08-26 11:54:57
2899
nuyin . :
The level on how people managing their stress is diffrent, Alhamdulillah, its easier for you, yet u need to learn about others too..
2026-08-31 02:01:57
1
JSR@11 :
Life is hard
2026-08-30 08:24:22
0
RabaellaKitchen :
Jangan berani nak berkata buruk dekat dia . Kita tiada dkt kasut dia , tklalui apa yg dia lalui 😭😭 urusan dia dgn Allah dia sndiri yg akan hadap
2026-08-27 14:39:58
413
ieyzah ᥫ᭡ :
please laa jgn judge orng tnpa tahu hal sbnar . ckup doakan saja . jangan kotorkn tngn dgn menulis dgn perkataan yg tak kamu tau . betul laa orng yg tak hdap tak akan fham . kdng² orng bginie tak minta pun d tolong tpi ckup dngrkn rintihannya . trlalu penat .
2026-08-27 00:46:54
217
Farhan Aan :
yg komen sibuk duk ckp hukum bunuh diri dosa besar dosa besar.. semua org tahu zina, bunuh diri, derhaka mak ayah dosa besar. jgn duk ckp pasal hukum hakam kalo tak pernah hadap apa apa ujian. ada otak pikir setiap org ujian-nya lain lain. jgn nak ckp itu ini kalo tak duduk ditempat org . 😌
2026-08-27 11:49:44
126
DayahmokhtR :
Komen sgt sensitif ye. Kalau normal tkde nk fikir tamatkan riwayat diri. Dia mungkin luar dri kewarasan seorang manusia. Jgn judge org . Lain org lain ujian.
2026-08-29 00:15:36
218
[MR] Lanjio :
Apa pon dugaannya... Bunuh diri itu haram....
2026-08-30 18:19:30
13
piqani 𐙚 ̊ :
Tolong eh yang komen cakap org nak bunuh diri ni tak berdoa lah tak bersujud lah. Percayalah diorang ni sebenarnya lagi banyak berdoa, bersujud dan mengadu dkt Allah. Cuma diorang buntu, diorang tak meluah dekat orang. Diorang cuma boleh fikir "kalau ada meninggal semua masalah ni hilang" so tkpayah la duk cakap orang nak bunuh diri ni tktahu dosa pahala. Dia tahuuu tapi dia buntu dan dah tak ada jalan nak selesaikan masalah bagi dia
2026-08-29 07:49:07
77
lipas terbang :
kebanyakan masalah kewangan.. Klau ada duit hdup pun happy je
2026-08-30 12:23:55
19
Roozie Rosee :
Kita semua adalah pendosa, Hanya kpd Allah tmpt kita mengadu, please jgn tinggal solat...
2026-08-26 14:51:45
19
꧁Sis Sue꧂ :
nak cuba2 la buat merajuk gini ada tk tukang tangkap😂😅
2026-08-26 13:33:44
7
౨ৎ。 zuliza ⋆𖦹˚ :
satu tahap tu x boleh berfikir dh..😢
2026-08-25 21:46:12
328
美丽的 ;🦋 :
Ni kisah aku sendiri, pengalaman sendiri ditahan n dimasukkan ke dalam wad psikatri hkl masa pkp1.0, diagnosed to mdd. Dalam tu ramai weh.. semua nampak normal dan tenang. India, cina, melayu semua ade. Tapi yg paling aku tak sangka adelah, seorang wanita yg bertudung labuh, menjaga solat, quran sentiasa di tangan.. masa awal masuk tu mmng tak berani nak tegur sesiapa tapi akak tu yg datang kat aku bawak berborak and ajak aku join yg lain2 berkumpul. Masatu aku dgr kisah sorg demi sorg macam mana diorg masuk wad psikatri tu. Akak yg tudung labuh tu cerita dia masuk sebabkan tekanan dari keluarga dia sendiri. Ayah dia ustaz, mak dia ustazah. Abang n kakak dia semua belajar sampai ke mesir dan jordan. Dia anak bongsu. Dia tak macam kakak n abang dia.. kurang sikit dalam pelajaran. Hari2 dia kena marah and kena bandingkan dgn kakak abang dia sampai dia tekanan yg melampau. Sampai satu hari tu dia tiba2 je nampak lantai dia pijak tu jadi lava yg mengelegak (yeap dia jadi halusinasi sbb dia ada skitzo and bipolar). Masatu dia panjat tingkap menjerit2. Fam dia datang n yeap takleh control dia sampai kena panggil polis. Bawak g hospital and terus kena tahan wad. So dri sini korg boleh nmpak yg penyakit mental ni bukan sebabkan tak kuat iman, tak sabar, tak solat, tak baca quran.. penyakit mental ni sama macam sakit kronik yg lain.. ubat ade tapi bukan terus boleh sembuh.. bertahun tahun. Aku sendiri pun diagnosed to mdd since 2020 sampai skrg. Alhamdulillah getting better. Tak perlu makan ubat dah, hanya terapi dgn kaunselor. Aku doakan semua yg tgh berjuang dgn penyakit mental diberikan kesembuhan dan kesabaran yg kuat. #fighting❤️
2026-08-27 12:45:38
7544
Kiera✨ :
Depression adalah sejenis sakit mental. Banyak punca boleh terjadinya menyakit mental. Bukan semata mata sebab takde iman, tak ingat tuhan, atau jauh dari agama. Cuba cakap dengan orang yang ada sakit cancer, “engko tu dapat cancer sebab jauh dari tuhan” tak adil & tak baik kan? Sama macam sakit mental. Bezanya ‘luka’ tu tak nampak dengan mata kasar tapi masih boleh dinilai melalui mri.
2026-08-30 15:52:48
22
Cinderella Yatie :
Brapa la gaji tuk bomba ni kn😢,bomba ni bkn setakat padamkn api je,die padamkn hati manusia yg tgh membara🥺..
2026-08-27 06:11:18
5
𝚁𝙾𝚂𝚂ᴿᴼˢᴱᶻ❼⑦ :
Aku menangis tengok ni..Allah saja yang tahu segala isi hati hambaNya
2026-08-25 18:59:55
229
To see more videos from user @razak.rahimm, please go to the Tikwm
homepage.