“akak boleh buat sendiri, mama dengan ayah tak risau sangat. adik tu lagi mama risau”
2026-08-28 04:49:18
728
àzdiradi :
i think the most hardest part of being anak sulung for me is you can't really find somebody you can trust enough to share your feelings with. sebab kita dah terbiasa sendiri. terbiasa pendam sendiri. i believe every child who grew up with no role model, yang grow up with mindset "cuba dulu, kalau tak jadi we'll figure out how" akan faham apa yang saya cuba sampaikan. yang mana lahir dalam keluarga yang baik and circle of friends yang memahami itu lain cerita. we're talking about those eldest children yang ada semua but somehow there is still a loophole in themselves yang membuatkan they being careful with those they shared their secrets with. if you friends with one, ketahuilah dalam segala benda yang anak sulung ni share dengan awak, mesti ada satu, unspeakable things they can't share to anyone in their life. bukan sebab tak percaya, tapi sebab tak semua akan faham. so we keep until it's eating us up. so to all anak sulung out there, hang on. sayang diri awak dulu sebelum sayang orang lain. and untuk anak anak yang lain, i know tak semua ada kakak/abang sulung yang baik. they hold the burden to be good example for your parents and also for you. be kind always. tak kisah la dengan sesiapa pun. be kind.
2026-08-28 03:53:03
1123
usernotfound :
saya pun ank sulung perempuan 🥺 and I feel u girl . Kita lah abang, kakak and second parents untk adik2 . Masa adik i nk smbg bljr , semua dia tnya kita mcm mn nk isi nak settlekan semua borg , and time tu trfikir jap , mcm mn aku boleh settlekan semua sndri eh sblm ni , kad bank pon prgi buat sndri smpai staff dkt bank ckp “ awak dtg sndri ? Bgusnya orang lain semua parents teman “ time tu i senyum je 😭 Tambah2 anak sulung perempuan + broken home 🥲💔
2026-08-27 21:52:12
608
snrdmia :
tapi kan, nak kata benci jadi sulung pun tak jugak, because for me, sometimes i love jadi sulung sebab rasa berguna? but yea sometimes rasa lonely sebab asyik kena jadi someone yang kena tunjuk contoh, kena nampak kuat supaya orang boleh rely kat kita selalu
2026-08-28 07:04:53
302
wani :
learn all the things through the hard way :(
2026-08-28 04:54:12
96
♡ :
issokay gurl, kita sama2 strong okayyy, to all kakak sulong in the world, we're doing greattt!💕
2026-08-27 23:09:10
223
zulaikha :
being the eldest daughter is not that easy..
2026-08-28 01:59:14
99
🫧 :
i feel u..semua benda saya nk risau sebab sapa lagi nak risau pasal family saya kalau bkn saya kan,nak gi sambung belaja bulan dpn pun rasa heavy nak tinggalkan rumah..saya rasa tak perlu pun sesiapa risaukan saya sebab dh terbiasa tak berapa dihiraukan compared to adik ii saya,i just takut bila saya dh masuk uni everything falls apart faham tak?tapi tulaa saya takdapat nk bgtau sapa ii pasal ni sbb dorg faham ke yg selain anak sulong? so if anyone tnya i kenapa takut nk masuk uni,i just can say i homesick instead of takut everything kt rumah falls apart
2026-08-28 05:15:55
37
𑣲isqis :
this, except when i said i have no one to lean on, my sisters bantah cakap they never leaned on me pun. ye la korang mana tau i held the family together
2026-08-28 01:40:18
36
ilya.anr :
masa my mom tahu result biopsy dia, dia suruh saya baca and terangkan since saya dalam healthcare field juga. bila dah tahu tu dia cakap jangan bagitahu adik2, nanti diaorang sedih. tapi saya pun anak dia and saya kena tanggung sedih ni sorang2 je ke? takpe la cerita 4 tahun lepas sekarang alhamdulillah mak dah sihat
2026-08-28 02:18:34
64
𓍼 :
being the eldest daughter is not that easy so as a adik pliss hargai kakak and abang korang...
2026-08-28 01:03:19
56
Farlyaa🍉 :
"kakak boleh buat sndiri ibu ayah tak risau sangat, adik tu ibu risau"
2026-08-28 06:26:49
42
sya :
semoga Allah balas segala penat sulung macam kita dengan kebaikan dunia dan akhiratNya. kita kena kuat untuk diri sendiri tauu awak. kita stwrongg 🤍
2026-08-27 23:03:04
91
dflzaf :
bila kita jatuh, kita yang sulung ni nak cari siapa? nak juga rasa ada abang atau kakak 🥺
2026-08-28 07:22:48
36
pinguu :
belum lagi part, no one will ajar aku bende baru, lesen kene buat sendiri kene belajar sendiri, ilmu2 kehidupan belajar dari pemerhatian aku kat dunia luar. Yuran bayar sendiri, nak cari kerja part time pon tanya tiktok. No one guide me, i’m guide myself.
2026-08-28 04:55:24
39
Afinimaisara :
"Kakak boleh buat sendiri, umi dengan aboh tak risau sangat. adik tu lagi umi risau”🥺 tapi tkpe faham je tapi kadang ii aku pun rasa sedih bila semua kena buat sendiri,mmg la bagus utk buat semua sendiri tanpa susahkan sape ii tapi kadang diri ni rasa nk dimanja❤️🩹nk beli apa ii mesti kena guna duit sendiri tapi utk heal kan perasaan tu bila org luar tanye,aku mesti akn ckp guna duit parents..but its okay i love myself💗
2026-08-28 10:34:17
14
نيسا :
Waktu kecik dipaksa untuk tak menangis, bila dah tua ni mudah sangat termenangis. seolah² air mata ni tak mampu dikawal untuk tak mengalir keluar. adakah normal wahai sulung sekalian?
2026-08-28 12:23:05
8
ijahh :
"im the one they call when things fall apart" hits hard istg
2026-08-28 04:54:44
22
jieha ☆ :
betul sangat weh bila rumah crashout ada benda tak kena everyone cari aku. lah macam aku pulak kena settle semua benda, maybe sebab tgok aku sulung kot. but dont put too much things la nakmati rasa kadang
2026-08-28 04:09:46
14
soya yeos 🧃 :
dahlah anak sulung, kalau ada masalah family of course aku org pertama tahu cuma nak selesaikan pun tak tahu, and now makin dewasa makin bertambah pulak masalah semua nya mengadu kat aku, aku pulak dahlah masih belajar dapatkan duit utk diri sendiri pun belum lagi, dahlah jarang pulang rumah kecuali cuti sem itu pun tak lama kadang2 , kdg risau apa yg jadi kat rumah hmm. bukan nak merungut jdi ank sulung ni cuma tu lah penat sikit kadg2 apa yg kita jangka tak sesuai ekspektasi diri sendiri tapi happy juga lah sebab benda tu akn buatkan kita jdi lebih matang bila handle sesuatu sebb dh dididik dari kecik heheheh.
2026-08-28 05:25:22
8
icedoatsidespanishlatteboss :
Knp kabur" bila baca ni
2026-08-28 00:17:54
23
hafeez_addin :
Aku bukan anak sulung. Tapi aku tunggal. Aku x tahu rasanya dapat protect adik and rasa mcm mana rasanya dijaga oleh kakak dan abg dari kecik…
2026-08-28 04:37:16
33
moriee :
"sy nk abg, tak best la ad kaka" sumpa rsa mcm jdi kakros upin ipin💔💔
2026-08-29 14:39:56
3
To see more videos from user @scobbyteaa, please go to the Tikwm
homepage.