@pakdin.my: Isu Pelaburan Al Rawda: Bukan Rugi, Tapi Sebab Gagal Runding? 🤔📉 Tan Sri Irwan Serigar baru je spill the tea pasal isu sebenar pelaburan Al-Rawda Tabung Haji kat Arab Saudi! ☕ Masa zaman BN dulu, hubungan G2G (kerajaan dengan kerajaan) kita sangat mantap. Menteri kita pergi sendiri negotiate, sampaikan Arab Saudi trust kita dan bagi ekstra kuota haji tiap-tiap tahun. 🕋✨ Tapi bila bertukar kerajaan (PH), dorang pergi letak orang yang tak pandai negotiate dengan pak Arab. Sudahnya, perjanjian sewa hotel di Mekah dan Madinah jadi berterabur! 🤦♂️ Baki yang patut boleh dirunding balik dibiarkan macam tu je, lepas tu bising kata TH rugi berbilion-bilion. Padahal, puncanya sebab gagal buat rundingan G2G yang betul. Bila letak orang yang salah buat kerja, macam ni lah jadinya! Korang rasa macam mana? 👇 —----- Al Rawda Investment Issue: Not a Loss, Just a Negotiation Fail? 🤔📉 Tan Sri Irwan Serigar has just spilled the tea on the real issue behind Tabung Haji's Al-Rawda investment in Saudi Arabia! ☕ Back in the BN days, our G2G (government-to-government) relations were absolutely brilliant. Our ministers went over to negotiate personally, so much so that Saudi Arabia trusted us and gave us extra Hajj quotas every single year. 🕋✨ But when the government changed hands (PH), they put blokes in charge who hadn't got a clue how to negotiate with the Saudis. As a result, the hotel lease agreements in Mecca and Medina turned into an absolute shambles! 🤦♂️ The outstanding balance that should've been renegotiated was just left as is, and then they kicked up a fuss claiming TH lost billions. When in reality, the root cause was the failure to conduct proper G2G negotiations. Put the wrong people on the job, and this is exactly what happens! What do you reckon? 👇 —--------- Al Rawda 投资争议:不是亏损,而是谈判失败? 🤔📉 丹斯里伊尔万 (Tan Sri Irwan Serigar) 刚刚爆料了关于朝圣基金局 (Tabung Haji) 在沙特阿拉伯 Al-Rawda 投资的真正内幕!☕ 在国阵 (BN) 时期,我们的政府对政府 (G2G) 关系非常稳固。部长们亲自去谈判,让沙特阿拉伯非常信任我们,甚至每年都给我们额外的朝圣配额。🕋✨ 但是换了政府 (希盟 / PH) 后,他们竟然派了完全不懂得如何跟阿拉伯人谈判的人去处理。结果,麦加和麦地那的酒店租赁协议被搞得一团糟!🤦♂️ 那些原本可以重新谈判的余额就这样被丢在一旁,然后又大吵大闹说 TH 亏损了数十亿。其实,真正的根本原因在于没有进行妥善的 G2G 谈判。 把工作交给错的人,就会变成这样!大家怎么看呢?👇 #TabungHaji #IrwanSerigar #PolitikMalaysia #FaktaBukanAuta #G2G Isu Pelaburan Al Rawda: Bukan Rugi, Tapi Sebab Gagal Runding? 🤔📉 Al Rawda Investment Issue: Not a Loss, Just a Negotiation Fail? 🤔📉 Al Rawda 投资争议:不是亏损,而是谈判失败? 🤔📉
pakdin.my
Region: MY
Saturday 29 August 2026 15:43:24 GMT
Music
Download
Comments
faazee030311 :
Kau cerita kat dimahkamah biar hakim yg bijaksana menentukan buat masa ni aku kurang percaya sebab masa kes 1mdb pun kata yg sama tapi hakikatnya ada penyelewe gan
2026-08-29 23:55:40
14
bambino_boomer :
Kalu bijak berunding, kenapa baya upfront SAR1.425B tanpa jaminan Bank tetapi hanya jaminan dari Al-Mashood iaitu pemilik Al-Rawda yg meminjam
2026-08-30 00:01:06
9
dilos7882 :
Kamu boleh explain benda yg sama dlm mahkamah nanti, biar hakim yg buat keputusan….
2026-08-29 23:34:08
10
Noraini Ahmad :
madani tk pandai buat kerja langsung tisda rundingan
2026-08-29 15:53:41
6
Selimin Othman :
Dia sebut perjanjian, sebenarnya tak ada perjanjian
Dia sebut rundingan & kena berunding, ini bukan inisiatif kerajaan.
Dia sebut kerajaan tidak berunding, tapi ketika itu iaitu 2020 hingga 2022 ada Umno dalam kerajaan. Kenapa tidak berunding.
2026-08-30 00:19:35
4
Sejagat Mining :
Kalau macam ni punya penerangan memang patut dia kena gari ngan pakai baju oren 😆
2026-08-30 02:59:22
5
Zulkefli Ghazali :
dia byk tahu rahsia kerajaan sebab tu dia ditangkap takut pecah lubang
2026-08-29 23:25:15
1
𝓐𝓫𝓭𝓾𝓵 𝓜𝓾𝓷𝓲𝓶 :
patut lh dia kne gari
2026-08-30 01:45:52
3
Goodbuddy :
lagi byk runding lagi byk masuk pocket sendiri....ini strateginya
2026-08-30 04:01:29
3
nae.come :
Apa jaminan yg ada bila kamu buat perjanjian dulu .. takder pun security janji air liur
2026-08-30 12:41:14
1
zeffryZen :
ni masalah Umno BN.. dokumen tak lengkap...pon main sign je... perjanjian atas sekeping kertas... macam mana nak runding lagi...🥰lepas tu spin lagi..
2026-08-30 03:38:20
2
A :
Jgn bising di tiktok sebab rakyat tak faham sgn angka angka ru tapi jawablah di mahkamah nak tahu betul atau salah presentation tu.
2026-08-29 23:42:21
4
Muslehsue :
pene4angan Tan Sri mmg te4baik....
2026-08-30 00:37:40
1
Achoi :
Cite kat UMNO balik nk watpe daa. Ko cite dalam court. Zaman korang memerintah mmg lah semua bole sapu bawah carpet.
2026-08-30 01:48:00
1
Mr.Capt Wan :
sabar bro.. biar SPRM_PDRM_Peguam_Hakim buat kerja.. tak perlu melantun lantun... sbgi pendeposit nk tgk siapa yg kena.?..👀👀👀
2026-08-30 03:11:32
1
A..Z..H..B :
rm1.55 b hanya bagi nota janji..
2026-08-30 00:29:32
0
Uncangmas :
cth melabur 1 bilion, pulangan dapat 1 bilion balik semula? mcm tu ke?
2026-08-29 16:23:50
0
remy :
yg menyakau 12 bilion zaman PH 😂
2026-08-30 00:05:50
0
The Glider :
G to G pakai sekeping nota?
2026-08-30 07:02:45
0
Zalmi runner LPPSA :
Buat perjanjian kertas sekeping 🤣🤣🤣🤣 tanpa cagaran 🤣🤣🤣
2026-08-30 08:47:01
0
arif_he :
manusia ni apa sja boleh spill utk sedapkan Hati.. biar pihak berwajib jlnkn siasatan..🤣
2026-08-30 13:28:43
0
zailysyme5x :
Dalam RCI ada pakar kewangan...elok2 bawak bincang dalam kewangan dalam mahkamah. 😎😎😎 lagi pantas lagi...
2026-08-30 09:57:16
0
Azwan :
Nanti jawab dekat Mahkhamah lah
2026-08-30 00:33:20
1
Zack G :
jadi rugi 669 juta shj lah. bukan 1.435 B sprti yg mrk cakap
2026-08-30 23:30:56
0
Zulkefli Baharuddin :
Gerombolan mana yg menguasai Kementerian Kewangan selepas PRU 14?Sebab tu gerombolan tu tak bersuara.
2026-08-29 23:11:22
0
To see more videos from user @pakdin.my, please go to the Tikwm
homepage.