@helloshazmi: Pernah tertanya-tanya kenapa Grab kadang-kadang pilih driver yang jauh walaupun ada driver lain yang literally dekat depan korang? 👀 Rupanya, matching Grab bukan sekadar tengok siapa paling dekat. System mereka menggunakan 40+ real-time factors untuk menentukan driver yang paling sesuai, termasuk distance, ETA, traffic, driver preferences, vehicle suitability dan faktor keselamatan seperti fraud prevention. Sebab tu driver yang 800m jauh boleh jadi pilihan berbanding driver yang cuma 200m jauhnya kalau driver yang jauh tu mempunyai ETA yang lebih cepat atau lebih sesuai dengan keadaan semasa. Di belakang tabir, Grab juga menggunakan geohash untuk membahagikan map kepada kawasan-kawasan kecil supaya system boleh mencari dan menapis driver dengan lebih efficient. Dan bila banyak passenger serta driver membuat request pada masa yang sama, matching ni bukan keputusan yang dibuat sekali sahaja. Ia merupakan proses berterusan yang sentiasa berubah berdasarkan availability dan keadaan semasa. Basically, apa yang nampak macam “Grab pilih driver yang jauh” sebenarnya ialah hasil daripada sistem yang cuba cari match yang paling sesuai, bukan sekadar kereta yang paling dekat. Next time korang nampak Grab yang jauh dapat booking korang, mungkin sekarang korang dah tahu kenapa. 😂 #Grab #GrabMalaysia #TechTok

Shazmi
Shazmi
Open In TikTok:
Region: MY
Sunday 30 August 2026 15:24:09 GMT
116288
10550
132
904

Music

Download

Comments

sydhzm
syedhazim :
bro, please don't die. keep making content like this
2026-08-30 17:55:00
961
djmex_meer
Dj Mex :
Algorithm dia 😳
2026-08-31 04:00:23
1
kellydoodlez
kelly doodles 👩‍🎨 :
How did tou create the motion graphic bang lurve it so much 😭
2026-08-30 18:05:32
226
nerosenpai_
keppp :
high quality content bro
2026-08-30 16:10:44
292
floyoyoyo
YoYo fLoyo :
Quality content
2026-08-31 05:43:22
33
kentangmasaktempoyak
- :
skrg driver grab dh start promote gv dkt penumpang dia, ada yg nekan ii suruh download natang tu😌
2026-08-30 16:27:05
108
acelaxendar
ace :
bro actually try explaining system design grab algorithm in layman terms so public able to understand, kalau uber dorg guna hexagon comb grid utk divide map
2026-08-31 12:52:30
3
sebulatsuara0
SHr ☕️ :
takdenya. grab 200m tu dah dapat dekat dia tapi cancel jadi dia pegy dekat 500m pun driver cancel. 800m tu je tak cancel
2026-08-31 12:24:40
1
comment290
NATUS VINCERE :
bro don't stop making education content, mudah difahami much better than AI as content creator
2026-09-01 02:42:28
0
leeeeeevel
leeeee :
this is how you explain stuff 🥺
2026-08-30 22:19:12
74
zack.mastermind
Zack | MasterMind :
such nice info
2026-09-01 18:52:24
1
dollydolsan
👿DD :
Probably the only way to be entertain while watching a boring topic good job bro love the animations siao
2026-08-30 18:02:57
30
therealfi3
The Real Fitri :
mana dapat info? penah kerja dev grab apps ke?
2026-08-31 09:30:23
8
sirapbandungais0
Sirap Bandung :
Tak semestinya, as grab driver, saya pernah test buat order guna phone lain di lokasi yg sedang saya tunggu. Tapi end up grab assigned job tu kepada driver lain yg 4km away, sedangkan saya masih online & menunggu job di lokasi tersebut.
2026-08-30 21:33:08
6
muklish.effendi
Muklish Effendi :
Salah tu.. aku duk hotel on grab .. customer dkt hotel dpt driver jauh .. padahal aku on juga duk hotel yg sama.. dapat customer 1.5KM dari tempat aku .. pandangan abang ni Masih boleh di terima tapi kurang accurate 😂😂
2026-08-31 15:17:04
2
azyhan96
Azyhan :
Atas kertas grab memang tulis macam ni. Realitinya bukan. Driver2 tu boleh je reject booking
2026-09-01 22:37:28
0
zztrh
zah :
thank you for sharing!
2026-08-31 05:57:10
4
h7612849
-H- :
legit ke ni?sumber dr grabofficial ke?
2026-08-31 16:28:30
0
hizathere
hiZAThere:) :
800m tu dekat snagat bang... biasanya dia tarik driver 3km, 5km pun dia bagi
2026-08-31 09:16:19
1
_e7t3_
Ether :
uisshhh lawanyaa animation ni
2026-08-30 17:19:50
4
streettaker
streetgt :
when shaz ev grab?
2026-08-30 18:07:36
3
aquaticanonymous
FishFingers :
Salah, driver dipilih ikut pickup fare. 😂
2026-08-31 05:24:30
3
saifalmaslul313
SaifAlMaslul313 :
sbb grab mau makan komisen banyak² ma....tu pasal dia tak bagi driver atau rider yang dekat²...sbb dia sudah cas customer harga mahal tapi driver atau rider dapat sikit saja 😁
2026-08-31 23:00:32
0
kopikaw.tv
KoPI KaW TV :
ehh mana adik dapat dapatan ini?
2026-08-31 06:43:12
0
kellydoodlez
kelly doodles 👩‍🎨 :
2026-08-30 18:04:46
2
To see more videos from user @helloshazmi, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About