@nasihatharini: Pesanan ni nampak macam simple, tapi sebenarnya dalam maksudnya. Ia bukan sekadar tentang beg atau barang mahal, tapi tentang cara kita mengurus duit, keinginan dan pandangan orang terhadap hidup kita. Realiti sekarang memang mudah sangat untuk kita terjebak. Telefon kena baru. Kereta kena nampak mahal. Baju kena berjenama. Percutian pun rasa macam kena cantik untuk media sosial. Masalahnya, kadang-kadang kita bukan beli sebab perlu. Kita beli sebab tak mahu nampak kurang daripada orang lain. Akhirnya luar nampak mewah, tapi dalam hati stres fikir bil, hutang dan komitmen bulanan. Tak salah nak beli barang mahal kalau memang mampu. Tapi jangan sampai kita korbankan simpanan, ketenangan dan masa depan hanya untuk kejar pandangan orang. Sebab orang nampak kita beberapa minit saja. Kita pula yang kena tanggung bayaran berbulan-bulan. Hidup sederhana tak bermaksud gagal. Kadang-kadang itulah tanda kita lebih bijak mengurus rezeki. Lebih baik nampak biasa-biasa tapi kewangan tenang, daripada nampak kaya tapi setiap hujung bulan pening kepala. Jangan jadi miskin hanya kerana terlalu sibuk mahu nampak kaya. #nasihatharini #nasihatkehidupan #kewangan #tunmahathir #foryou

Nasihat Hari Ni
Nasihat Hari Ni
Open In TikTok:
Region: MY
Tuesday 01 September 2026 08:03:55 GMT
805272
66486
948
9472

Music

Download

Comments

ainnie248
Ainnie :
Umpama..kereta buruk,rumah buruk,takpe..janji dapur berasap tiap hari..takde hutang keliling pinggang..hidup ikut kemampuan..pujian tu sementara..yang hadap seumur hidup tu kita..
2026-09-02 00:21:24
802
as.wangi.as.wangi
as :
tun M sindir geng² yg guna iphone selalu mintak hotspot kat kawan dia yg guna Android 😂
2026-09-01 21:44:50
1285
blackyellow1393
blackyellow13 :
mksud tun ni..klo kita ni hdp hnya ckup2 mkn..jgn lh blgak beli yg mhal mcm org berada utk nmpk kita ni kaya..
2026-09-01 09:46:22
822
emylia_meow
Emmy_Meow :
yg paling saya suka die pernah ckp. ❤
2026-09-02 02:33:46
81
qist2010
IYI :
Terbaik.. dengan kata lain, "Biar pakai kereta murah, tapi boleh isi minyak penuh, daripada beli kereta mahal tapi isi minyak RM 10 je."
2026-09-02 06:20:45
13
siti.rahani7
Siti Rahani :
aku stuju ape tun ckp.ni
2026-09-02 05:38:16
8
priwani92
Norhasilawani92 :
betul..biar beg RM10 tp dlm beg ade 1k..
2026-09-01 10:13:08
48
norzai71
Ct Zainon :
Yg parah kalau beg pun dah murah tqpi duit tak berapa ada juga.
2026-09-02 03:19:54
10
iylan9
lan :
Hes saying about himself.
2026-09-02 06:30:31
1
afiqjeee_
Mohammad afiq :
Tun M the best🫡🫡✌🏻
2026-09-01 15:00:15
16
fieqaosman_
Fieqa Osman :
beg shopee n tiktok hadir 😂 tk prlu nk impress ke org sbb nk nmpk yg kte ni “ada” .. sbb kalau ada “ nnti org ambk ksmpatan nk pinjam duit je😛
2026-09-02 03:16:12
11
wahyuhamat
(Bayu) :
.Father of Development😎
2026-09-01 23:40:02
1
salmahsally85
Salmah Sally :
terbaik Tun Mahathir Mohamed
2026-09-01 10:00:13
8
abey.borly.1
~Lie.Kejora~ :
so deep
2026-09-02 01:31:24
0
nik_sh4hrul
Nik :
Xpe dalam bank ada biliyun
2026-09-01 12:03:48
6
jutact
JutaCT :
Otayyy
2026-09-02 05:42:42
1
esa_marketing
esa :
u r right..
2026-09-02 00:03:26
2
mohdfaizalrahim
爪ㄖ卄ᗪ 千卂丨乙卂ㄥ 尺卂卄丨爪 :
sebab tu aku suka tun cara dia berfikir
2026-09-01 10:18:57
30
yefuy1
WAFiQ USAHA :
kita semua, jangan tinggal solat ya. Solat taubat jgn lupa ye . Jaga juga apa yang kita taip… kadang satu ayat pun boleh bagi kesan pada diri dan orang lain. Kita semua bakal jenazah, dan tak tahu bila masa Allah jemput. Sekurang-kurangnya bila sampai waktunya, kita pergi dalam keadaan jaga solat dan jaga ayat kita - insyaAllah tak menyesal nanti. 👍🏻
2026-09-02 04:08:27
16
langgarhilux
Firdaus Dzulkiflee :
Betul Tun M cakap, sbb tu Malaysia maju di sebab kan Tun M, aku bangga hidup di bawah generasi Tun M,Dan banyak Buku² tun M aku dh baca, semua berguna untuk hidup, terima kasih Tun M
2026-09-01 23:33:43
21
jebatderhaka08
jebat derhaka :
wallet rm22 beli shopee dlm wallet 40k..terima kasih allah
2026-09-01 23:32:49
62
hani___197
Ha-ni (하니) :
mksdnya ukur baju kt bdn sendiri..jgn biar pape asal bergaye,githuwwww
2026-09-01 10:46:52
18
suejanna86
Sue@janna86 :
aku beli bag dato alif syukri je,,murah,kualiti pun ok,cantik pun cantik😂😂
2026-09-01 10:15:20
170
kamisah.sabtu.kam
Kamisah Sabtu Kamisah :
maksudnya belanja ikut kemampuan...bukan kehendak..biar murah asalkan duit dlm poket penuh .
2026-09-01 11:02:45
23
To see more videos from user @nasihatharini, please go to the Tikwm homepage.

Other Videos


About