@nasihatharini: Pesanan ni nampak macam simple, tapi sebenarnya dalam maksudnya. Ia bukan sekadar tentang beg atau barang mahal, tapi tentang cara kita mengurus duit, keinginan dan pandangan orang terhadap hidup kita. Realiti sekarang memang mudah sangat untuk kita terjebak. Telefon kena baru. Kereta kena nampak mahal. Baju kena berjenama. Percutian pun rasa macam kena cantik untuk media sosial. Masalahnya, kadang-kadang kita bukan beli sebab perlu. Kita beli sebab tak mahu nampak kurang daripada orang lain. Akhirnya luar nampak mewah, tapi dalam hati stres fikir bil, hutang dan komitmen bulanan. Tak salah nak beli barang mahal kalau memang mampu. Tapi jangan sampai kita korbankan simpanan, ketenangan dan masa depan hanya untuk kejar pandangan orang. Sebab orang nampak kita beberapa minit saja. Kita pula yang kena tanggung bayaran berbulan-bulan. Hidup sederhana tak bermaksud gagal. Kadang-kadang itulah tanda kita lebih bijak mengurus rezeki. Lebih baik nampak biasa-biasa tapi kewangan tenang, daripada nampak kaya tapi setiap hujung bulan pening kepala. Jangan jadi miskin hanya kerana terlalu sibuk mahu nampak kaya. #nasihatharini #nasihatkehidupan #kewangan #tunmahathir #foryou
Nasihat Hari Ni
Region: MY
Tuesday 01 September 2026 08:03:55 GMT
Music
Download
Comments
Ainnie :
Umpama..kereta buruk,rumah buruk,takpe..janji dapur berasap tiap hari..takde hutang keliling pinggang..hidup ikut kemampuan..pujian tu sementara..yang hadap seumur hidup tu kita..
2026-09-02 00:21:24
802
as :
tun M sindir geng² yg guna iphone selalu mintak hotspot kat kawan dia yg guna Android 😂
2026-09-01 21:44:50
1285
blackyellow13 :
mksud tun ni..klo kita ni hdp hnya ckup2 mkn..jgn lh blgak beli yg mhal mcm org berada utk nmpk kita ni kaya..
2026-09-01 09:46:22
822
Emmy_Meow :
yg paling saya suka die pernah ckp. ❤
2026-09-02 02:33:46
81
IYI :
Terbaik.. dengan kata lain, "Biar pakai kereta murah, tapi boleh isi minyak penuh, daripada beli kereta mahal tapi isi minyak RM 10 je."
2026-09-02 06:20:45
13
Siti Rahani :
aku stuju ape tun ckp.ni
2026-09-02 05:38:16
8
Norhasilawani92 :
betul..biar beg RM10 tp dlm beg ade 1k..
2026-09-01 10:13:08
48
Ct Zainon :
Yg parah kalau beg pun dah murah tqpi duit tak berapa ada juga.
2026-09-02 03:19:54
10
lan :
Hes saying about himself.
2026-09-02 06:30:31
1
Mohammad afiq :
Tun M the best🫡🫡✌🏻
2026-09-01 15:00:15
16
Fieqa Osman :
beg shopee n tiktok hadir 😂 tk prlu nk impress ke org sbb nk nmpk yg kte ni “ada” .. sbb kalau ada “ nnti org ambk ksmpatan nk pinjam duit je😛
2026-09-02 03:16:12
11
(Bayu) :
.Father of Development😎
2026-09-01 23:40:02
1
Salmah Sally :
terbaik Tun Mahathir Mohamed
2026-09-01 10:00:13
8
~Lie.Kejora~ :
so deep
2026-09-02 01:31:24
0
Nik :
Xpe dalam bank ada biliyun
2026-09-01 12:03:48
6
JutaCT :
Otayyy
2026-09-02 05:42:42
1
esa :
u r right..
2026-09-02 00:03:26
2
爪ㄖ卄ᗪ 千卂丨乙卂ㄥ 尺卂卄丨爪 :
sebab tu aku suka tun cara dia berfikir
2026-09-01 10:18:57
30
WAFiQ USAHA :
kita semua, jangan tinggal solat ya. Solat taubat jgn lupa ye . Jaga juga apa yang kita taip… kadang satu ayat pun boleh bagi kesan pada diri dan orang lain. Kita semua bakal jenazah, dan tak tahu bila masa Allah jemput. Sekurang-kurangnya bila sampai waktunya, kita pergi dalam keadaan jaga solat dan jaga ayat kita - insyaAllah tak menyesal nanti. 👍🏻
2026-09-02 04:08:27
16
Firdaus Dzulkiflee :
Betul Tun M cakap, sbb tu Malaysia maju di sebab kan Tun M, aku bangga hidup di bawah generasi Tun M,Dan banyak Buku² tun M aku dh baca, semua berguna untuk hidup, terima kasih Tun M
2026-09-01 23:33:43
21
jebat derhaka :
wallet rm22 beli shopee dlm wallet 40k..terima kasih allah
2026-09-01 23:32:49
62
Ha-ni (하니) :
mksdnya ukur baju kt bdn sendiri..jgn biar pape asal bergaye,githuwwww
2026-09-01 10:46:52
18
Sue@janna86 :
aku beli bag dato alif syukri je,,murah,kualiti pun ok,cantik pun cantik😂😂
2026-09-01 10:15:20
170
Kamisah Sabtu Kamisah :
maksudnya belanja ikut kemampuan...bukan kehendak..biar murah asalkan duit dlm poket penuh .
2026-09-01 11:02:45
23
To see more videos from user @nasihatharini, please go to the Tikwm
homepage.