@lawyergandhi: Boleh Polis dekat roadblock check telefon anda?📱🚔 Ramai tak tahu... kena tahan kat roadblock je BUKAN sebab automatik untuk polis scroll telefon anda. Tapi ada undang-undang yang bagi kuasa tu, antaranya Seksyen 116B Kanun Tatacara Jenayah. Dan kalau syarat seksyen tu dipenuhi, akses mesti diberikan. Dua-dua belah kena faham. Kalau diminta unlock, jangan melawan. Tanya elok-elok: "Tuan, pemeriksaan telefon saya ni dibuat untuk siasatan apa dan di bawah kuasa apa?" Jaga hak anda, dan bagi kerjasama kepada polis yang menjalankan tugas mengikut undang-undang. #creatorsearchinsights #legalanalysis #lawyergandhi #polis #HakAnda
I tried before. They will think we challenge them, and make the situation worse.
2026-09-01 11:44:04
2412
~ :
secara praktikal x boleh ..rata2 polis malaysia sangat action
2026-09-01 12:21:26
1222
M :
Suruh call cakap dgn ko jela senang..bg no fon nk simpan
2026-09-01 11:55:48
4442
zil naldo :
kami nk kerajaan bodo ni kembalikn roadtax fizikal
2026-09-01 12:21:39
1485
gwendolyn boreas :
polis malaysia ni penyangak..sbb tu smpai skg x berani pakai body cam
2026-09-01 12:48:55
791
Bharath :
no use. if we ask like this they will make the situation even worse.
2026-09-01 12:19:18
283
Curat jr. :
Kalau nk Check hp pegawai tu bole tk?
2026-09-01 12:41:47
332
ᴀɪɴᴜʟ ᴍᴀʀᴅʜɪʏʏᴀʜ :
bole tau tak..apa tujuan polis check phone kita ?
2026-09-01 12:37:47
60
Azry Sham :
Dah tak ada privacy. Gila law boleh check phone orang.
2026-09-01 12:32:11
111
catto_suki :
Jz ask him nk letak nombo telepon ke.. he definitely will let you go 💯
2026-09-01 14:12:04
1
IzKhaStore96 :
nih kalau tnya mcm ni, polis yg x ambil tahu pasal law2 nih..rse trcabar...confirm lain jadinya .hahaha
2026-09-01 12:32:59
63
sadiq si garaga haji bakil :
🤣🤣🤣🤣 undang² apa ni..., Malaysia mmng mcm² mhu cari duit
2026-09-01 13:50:13
30
vellvett :
Someone implemented digital driving license otherwise prior to that, checking a person's mobile phone isn't even a norm 😏
2026-09-01 13:55:09
1
EodoIGuess :
idk if the rules apply in Malaysia but do they have to have a search warrant in order for searching personal phones
2026-09-01 13:13:48
1
user6261615249638 prema :
Pls talk in tamil
2026-09-01 12:36:38
1
Nana :
Baru tahu pasal ni 😅 Thanks for sharing, Lawyer Gandhi👍
2026-09-01 11:12:29
33
༉༅🍄𝜝𝜺𝜼𝜼༌༅༌𝜳𝝁𝜿𝒊𝜺🍄༉༅ :
cuba polis cek phone lawyers ke pegawai ke kot kot ada mesej pasal makan rasuah senyap senyap ke..kan.. polis xde HAK.. nk cek phone org awam.. this privacy
2026-09-01 14:36:39
9
maxneo8409 :
panggil polis tuan? bila masa dia jadi tuan kite?
2026-09-01 12:46:11
61
Gandour :
encik saya ada dgr org kata jgn bawa brg seperti senjata dlm kereta eg p*r*ng,p1s*u, hammer nnti polis tehan blh jd kes bawa brg berbahya.tp klu nk pegi kebun mmg bawak brg2 mcm tu.klu statement ats tu betul apa cara dia nk bawa n klu kena tangkap mcm mana pesalah nk bela diri😆
2026-09-01 12:48:47
11
user54784506906 :
Ceroboh tanah tanpa kebenaran buat kuil Haram adakah satu kesalahan atau dibenarkan undang2 malaysia.. ??
2026-09-01 13:37:46
21
OkayShop🛍️ :
Okay saya save dlu video ni.Nti kena tunjuk je video bos
2026-09-01 12:21:25
41
๛美盈๛เหมยหยิง :
Haritu i nak balik rumah lepastu i sesat jalan sebb i bukan orang penang tapi i still lama dekat penang dan i ni jenis p kerja balik kerja tak berjalan sangat so i sesat…then i stop dekat tempat perumahan bawah lampu terang sambil cari waze sebb nak tgk jalan sebb x biasa jalan situ tiba2 kereta polis datang i kena tahan nak dekat 30 min…so dia check raga motor i 2/3x tau check bag i,bag bf i..check seat motor skuter i..byk kali raba bf i..dia nak raba i tapi tak boleh so i cakap dekat badan tak ada apa pun poket belakang xapa pun..semua xde apa…then dia tgk bag i ada 2 phone dia tanya kenapa ada 2 phone…then i cakap sebb boleh la sebb kaya ..hahaha then dia ambil bf i punya phone check buka then i apa lagi i pun cakap lah..ikut law polis tak layak buka phone org awam sebb kami tak buat jenayah…polis dah cuak wei..lepastu dia cakap u nak i check phone u juga ke?i tak check sebb u perempuan je…then i bebel cakap pasal law…baru polis kasi phone dekat bf i balik…lepastu dia tanya macam2 semua lah…baru dia kasi ic kami balik…lepastu dia cakap nasib ic u melayu…so kami jaga melayu…then i cakap kalau i bukan melayu u tak ada jaga la polis diam je…lepastu tu i diam jela sebb dah malas…dah la dia tuduh I dgn bf nak curi cable…mana ada org curi cable naik motor stop bawah lampu terang2 adoi…stress i pun…dendam i dgn police tu mesti dia nak pau..i dalam hati overthinking dah kot2 dia nak letak dadah ke apa ke cuak i
2026-09-01 12:39:41
133
luna :
Saya dengan kawan pernah gelak gelak sambil saya rekod muka saya dan kawan mode selfie la. Kebetulan ada pula polis then dia nampak dia tahan kami dekat tepi ingat kitaorg rekod dia. Lepastu nak tengok pulak bukti. Adeh malu gila tunjuk sebab biasala gila gila dengan kawan kan. Sumpah geram betul. Btw kenapa dia takut eh kita rekod dia???
2026-09-01 13:11:08
37
Nasi Bujang Pisang Goreng🐟 :
funny law n lawyer 🤣🤣🤣
2026-09-01 12:29:52
6
To see more videos from user @lawyergandhi, please go to the Tikwm
homepage.